piątek, 28 sierpnia 2009

Optymalne drugie śniadanie w szkole - co powinno znajdować sią w pudełku lunch naszego dziecka

Początek roku szkolnego  stoi przed nami  i ponownie, jak każdego roku, łamią sobie rodzice głowę z pytaniem co jest najzdrowsze dla naszego dziecka jako drugie śniadanie. Zbilansowane odżywianie jest bardzo ważne dla dzieci i młodzieży  to jest bezsporne. Mimo tego stoi za dużo tłuszczu i słodkości na planie odżywczym drugiego śniJausenboxadania.

Dzieci potrzebują bardzo dużo energii, aby  utrzymać kondycję i zdrowie. Mózg pozyskuje z odżywek  energię i produkuje istotne substancje przekaźnikowe. On zużywa 20% całej, dziennie koniecznej energii. Tylko przy wystarczającym dostarczeniu płynów i energii są dzieci w stanie  wykazać pozytywne  wyniki w szkole, nie są nieuważne, zmęczone  i spowolniałe i nie popełniają więcej błędów.

Mózg nie jest w stanie gromadzić  odżywki  i dlatego konieczne jest ich ciągłe dostarczanie. Dlatego jest tak ważne regularne spożywanie posiłków przez uczniów. Z drugiej strony również dlatego, że oni szybciej zużywają ich zapasy energii, aniżeli osoby dorosłe. Uczniowie powinni jadać trzy posiłki dziennie jako główne i dwa posiłki jako przekąski. Śniadanie i drugie śniadanie w szkole są najważniejszymi posiłkami. One się wzajemnie uzupełniają i dostarczają  1/3 dzeinnego zapotrzebowania na energię i odżywki. To znaczy, jeśli śniadanie nie było zbyt obfite , powinno drugie być tym bardziej  obszerne i odwrotnie. 

Jakie produkty powinny naprawdę być brane do szkoły, jako drugie śniadanie?

  • Produkty zbożowe, takie jak musli bez cukru, chleb zrobiony z mąki pełnoziarnistej lub mąki z wysoką zawartością szrotu. One zawierają błonnik , witaminy i minerały i mają wysoką wartość nasycenia.
  • Dodatkowo chuda kiełbasa lub chudy ser.
  • Owoce i warzywa zawierają niezbędne witaminy, błonnik, minerały i związki fitochemiczne.
  • Mleko i przetwory mleczne nie powinny być pominięte , ponieważ są one głównym dostawcą wapnia. Dzieci i młodzież potrzebują wapń na wzrost kości.
  • Gaszenie pragnienia  powinno być z pomocą  niskoenergetycznych lub wolnych napoi.  Konieczne jest unikanie słodkich napojów jak lemoniady czy herbata lodowa.

Czego nie wolno dawać do woreczka z drugim śniadaniem!

  • Czekolada lub batony musli albo wafelki , ponieważ są głównie bogate w tłuszcz i bardzo słodkie.
  • Chipsy, krakersy i inne słone przekąski o wysokiej zawartości tłuszczu.
  • Tłuszcze do smarowania  powinny być używane z umiarem.
  • Wyroby gotowe są zbyt ostro przyprawiane w porównaniu z produktami świeżymi i  mają niską zawartość składników odżywczych. 

    Aby dzieciom to smakowało  ważne jest przygotowanie odpowiednich porcji i ich opakowanie. Porcja powinna mieć wielkość dłoni. Małe dzieci z małymi rączkami mają napewno mniejszy apetyt  aniżeli młodzież z dużą dłonią. I, konieczne jest pamiętanie, że również dzieci tak jak dorośli, są wrażliwe na  bodźce wizualne, zapachy i smak.

    Obok zdrowego pożywienia jest bardzo ważne dostarczanie płynów. Jeśli dziecko ma pragnienie  jest to już sygnał. że  cierpi na niedobór płynów. Przy niedoborach może dojść do bólu głowy, zawrotów, problemów z krążeniem i zmęczenia. Dlatego powinniśmy motywować dzieci do picia nie tylko podczas przerwy, ale również w trakcie zajęć.

    Prawdziwą gaśnicą pragnienia jest:
  • Woda z kranu
  • Woda mineralna nie gazowana
  • Niesłodzone herbatki owocowe i ziołowe
  • Rozwodnione soki owocowe lub warzywne

    Jeśli przygotowujesz drugie śniadanie dla Twojego dziecka pamiętaj, że dzieci, które przed południem zjadają dwa zdrowe posiłki i piją wystarczająco lepiej się koncentrują  , przyswajają  i są bardziej wydajne podczas lekcji.