Szok termiczny – jak mu zapobiec

Szok termiczny – jak mu zapobiec

Na błękitnym niebie świeci słońce, a upał sprawia, że skok do zimnej wody wydaje się świetnym pomysłem. Ale uwaga! Wielu ludzi wciąż nie docenia szoku termicznego. Zwłaszcza w przypadku chorób serca lub naczyń zimna woda może być zagrożeniem dla życia.

Co dzieje się z twoim ciałem, gdy wskakujesz do zimnej wody?

Niebezpieczną rzeczą w skokach do zimnej wody jest połączenie dwóch naturalnych odruchów organizmu. Im większa różnica między temperaturą ciała a wodą, tym bardziej niebezpieczna jest reakcja organizmu, który reaguje postawą ochronną. Kiedy nurkujesz, włącza się odruch nurkowania, powodując spowolnienie tętna i bicia serca oraz zatrzymanie oddechu. Drugi odruch pojawia się w reakcji na temperaturę wody, ponieważ zimno sprawia, że w tym samym momencie puls bije szybciej. W rezultacie serce jest zdezorientowane, zatrzymuje się całkowicie i śmierć może nastąpić w ciągu dwóch minut.

Ponadto skóra schładza się tak szybko, że organizm mimowolnie chce zaczerpnąć powietrza. Ta mimowolna zmiana wywołuje stres i panikę nawet u dobrych pływaków. Jeśli organizm zaczerpnie wodę do płuc w dużych ilościach, to również może prowadzić do śmierci przez utonięcie.

Jak uniknąć szoku termicznego?

Nie tylko pływacy, ale także żeglarze i miłośnicy sportów wodnych muszą być przygotowani na niską temperaturę wody, ponieważ mogą się nagle znaleźć w wodzie. Kamizelki ratunkowe chronią, ponieważ głowa pozostaje nad wodą i nie rozpoczyna się odruch nurkowania. Naprzemienne prysznice z ciepłą i zimną wodą są również ważne, aby poprawiać kondycję.

Ważne jest również, aby powoli przyzwyczajać się do chłodnej wody. Możesz to zrobić w następujący sposób:

  • Weź zimny prysznic przed pływaniem
  • Zmocz ręce, ramiona i tułów zimną wodą przed zanurzeniem
  • Powoli wejdź do wody

Pozwala to organizmowi przyzwyczaić się i dostosować do temperatury wody.