Antyoksydanty - ochrona zdrowia

wtorek, 29 września 2015

Antyoksydanty - ochrona zdrowia

Przeciwutleniacze chronią organizm i wspierają system odpornościowy poprzez wychwytywanie wolnych rodników. Tym samym są doskonałym środkiem przeciw starzeniu się (anty - aging). One zapobiegają stresowi oksydacyjnemu, który jest głównie odpowiedzialny za  starzenie się komórek. Ponieważ organizm ne może ich sam produkować,  konieczne jest dostarczanie z pożywieniem.

Przeciwutleniaczami to związki chemiczne zapobiegające celowo utlenianiu innych substancji. Proces utleniania jest dla każdego  pojęciem. Na przykład rdza jest wynikiem takiego procesu. Ten proces odbywa się również w ludzkim organiźmie, np. podczas metabolizmu.

W trakcie tego procesu powstają wolne rodniki , które są bardzo wysoce reaktywnymi  połączeniami tlenu . One mogą powstawać poprzez działanie promieniowania UV, chemikali lub zanieczyszczeń każdego rodzaju.  Stres, nieprawidłowe odżywianie  lub niezdrowy tryb życia  mogą wspierać rozmnażanie się wolnych rodników. Pojawiają się one w dużych ilościach , dochodzi do stresu oksydacyjnego , który jest odpowiedzialny za proces starzenia się i wiele chorób. Wolne rodniki szkodzą materiałowi genetycznemu , białkom i komórkom i mogą być bardzo niebezpieczne dla zdrowia.

Jak można temu przeciwdziałać? Organizm ludzki uwalnia najpierw pewne enzymy , aby unieszkodliwić większość wolnych rodników. Dodatkowo wspierają przeciwutleniacze  nasz organizm. To działanie można bardzo prosto wytłumaczyć na przykładzie jabła i cytryny. Przekroisz jabłko na dwie połówki , pojawia się w krótkim czasie w miejscu krojenia brązowe zabarwienie - ono podlega utlenieniu. Pokropisz to miejsce sokiem cytryny  nic się nie stanie. Powodem jest, zawarta w soku witamina C - ona jest przeciwutleniaczem i tym samym wychwytuje wolne rodniki.

Te musą zostać przyjęte z pokarmem. Ponieważ występują głównie w pożywieniu roślinnym, jest tak ważnym jadanie owoców i warzyw najlepiej 5x dziennie. To zapewnia dobre zaopatrzenie w witaminy, minerały i substancje fitochemiczne. Jeśli to nie jest możliwe, jako alternatywa służą suplementy diety. 

Razem z mechanizmem obronnym organizmu  dają one dobrą ochronę przeciw procesom utlleniania.

Dokładne działanie poszczególnych przeciwutleniaczy nie jest jeszcze w pełni znane , ale one mają nas chronić przed chorobami układu sercowo - naczyniowego , nowotworami i innymi chorobami chronicznymi.

Poniżej znajduje się lista znanych przeciwutleniaczy  , wśród nich witaminy i minerały: 

  • Witamina C: najbardziej znany przeciwutleniacz zawarty jest głównie w świeżych owocach i warzywach.
  • Witamina E: ta rozpuszczalna w tłuszczu witamina znajduje się głównie w orzechach , olejach roślinnych i zbożu.
  • Beta karoten: ta substancja zostaje zamieniona w organiźmie w witaminę A. Jako żółto - czerwony barwnik występuje np. w marchwi, dyni , papryce , morelach  czy mango.
  • Selen: przede wszystkim występuje w żywności pochodzenia zwierzęcego. Ale również jest zawarty w warzywach, ziemniakach i owoce.
  • Cynk: zapotrzebowanie na cynk w organiźmie jest głównie pokrywane poprzez ser i mięso.

Istnieje jeszcze grupa substancji fitochemicznych , uważanych za przeciwutleniacze:

  • Flawonoidy: zawarte są w wiśni, jabłkach, jagodach , czerwonej kapuście , cebuli itp.
  • Polifenole: te znajdują się w zielonej i czarnej herbacie, ale także w ziarnach kawy i kakao. Ponadto dają one czerwono - fioletowy kolr dla wiśni , czerwonej kapusty i winogron.

Dodtakowo dochodzą jeszcze saponiny , siarczki i karotenoidy , zawarte w owocach , warzywach  i zbożach.