czwartek, 22 października 2009

Wiek 50+ - dłużej młoody dzięki zdrowemu odżywianiu

W przeszłości leżało oczekiwanie późnego wieku poniżej 50 lat , w dniu dzisiejszym  osiągają 4 wśród 10 kobiety i 2 wśród 10 mężczyzn wiek 85 lat. W wieku 50 lat  należymy do  "starszej młodzieży" , ale nie jesteśmy jeszcze starymi!

Ważne jest  niekoniecznie oczekiwanie długiego życia , ale oczekiwane zdrowie. To znaczy ile lat możemy jeszcze oczekiwać w stosunkowo dobrym zdrowiu  i  całkowicie niezależnym50plus od otoczenia. Przy tym jest wiek 50 lat dobrym punktem aby przemyśłeć dokładnie ten nowy etap życia.

Styl życia teraz bardziej spokojny i nie pełen hektyki , jak w poprzednich latach.  Mamy więcej czasu na aktywności rekreacyjne , własne zaineteresowania  i dobre jedzenie.  Szczególnie przy jedzeniu  musimy bardziej uważać, bo w naszej grupie wiekowej dochodzi częściej do nadwagi , która podnosi ryzyko  zachorowań na następujące choroby: 

  • Cukrzyca
  • Choroby sercowo-naczyniowe
  • Wysokie ciśnienie krwi i
  • Dna

Aby pozostać zdrowym w pźóniejszym wieku  należy zwracać szczególną uwagę na  zrównoważone odżywianie.  

Za za  wysoką  dostawę  energii w tym wieku jest głównie odpowiedzialny tłuszcz. Mężczyźni przyjmują 35%, kobiety 37% energii  w formie tłuszczu . Polecane jest tylko  maksymalnie 30%  kalorii tzn. 75g  tłuszczu.

Przy tłuszczach trzeba zwrócić uwagę nie tylko na ilość, ale również na  prawidłowy wybór.  Główną częścią zużytych tłuszczy   w pożywieniu są  nasycone kwasy tłuszczowe , zawarte w mięsie,  kiełbasie, maśle lub produktach mlecznych , bogatych w tłuszcze słodyczach, tłuszczu kokosowym i ciastach . Zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych powinna  być niska  i nie przekraczać 10%  ogólnie pochłanianych kalorii. To jest bardzo istotne dla serca i układu krążenia , ponieważ te tłuszcze podnoszą pozom tłuszczu we krwi, szczególnie szkodliwy LDL-- chlesterol  i wspierają arteriosklerozę.

Również spożycie cholesterolu przez generację 50+  leży często powyżej polecanej wartości 300 mg.  Dlatego powinno się  cieszyć spożyciem pokarmów z wysoką zawartością cholesterolu jak jajka , podroby czy tłuste mięso, tylko  z umiarem. 

Z drugiej strony, spożywamy za mało  nienasyconych kwasów tłuszczowych jak Omega - 3. One mają specjalne pozytywne działanie na system sercowo naczyniowy , obniżają poziom cholesterolu  i mają pozytywny efekt działania na ciśnienie krwi.  Omega -3 kwasy tłuszczowe  zawarte są w : łososiu, śledziu  i makreli . 1-. 2  posiłków rybnych  w tygodniu powinien znajdować się na  planie tygodniowego odżwiania.

Także błonnik  ma pozytywne działanie na nasze zdrowie.  Kro dziennie spożywa 30 g błonnika , zapewnia prawidłowe funkcjonowanie przewodu trawiennego, zapewnia zdrpową florę bakteryjną  i zapobiega zaparciom. Niektóre składniki jak  otręby, jabłko, jagody  mają doatkowo działanie obniżające poziom cholesterolu . Codzienna dostawa błonnika może zostać pokryta poprzez  produkty pełnoziarniste, owoce strączkowe, owoce, warzywa i kartofle.

Ponadto są  niektóre składniki szczególnie ważne w tym wieku. Cynk jest ważny dla  metabolizmu hormonów , wapń i magnez  dla odnowy kości  i zapobieganie problemom neurologicznym  jest możliwe z wit. B12.

W wieku 50+  spowalnia metabolizm i odżywki nie są tak dobrze przetwarzane  i wchłaniane . Dlatego jest godna  polecenia  dostawa enzymów trawiennych , które rozszczepiają  proteiny w aminokwasy.

Jeśli zwaracasz uwagę na tych parę punktów odnośnie odżywiania  i dodatkowo jesteś  fizycznie aktywnym  możesz pozostać długo sprawnym fizycznie, aż do późnego wieku.