poniedziałek, 13 grudnia 2010

Depresja zimowa - jak ciemna pora roku wpływa na nasze samopoczucie

Zimą są dni krótkie . Późno robi się jasno i jak wracasz z pracy do domu jest już ciemno. Także w ciągu dnia  nie można powiedzieć, że jest bardzo jasno . Często wisi mgła  między domami czy na  łące. W tym czasie  wpada wiele osób  w tzw. depresję zimową. Depression

Depresja zimowa  jest zależna od  sezonu i może już  nas osiągnąć jesienią  i trwać aż do wiosny z lekkimi zmianami nastroju.  Ta , zależna od sezonu depresja, jest raczej rzadką formą depresji. Lekkie zmiany nastroju odczuwa zimą,  co czwarta osoba . Odnośnie rozwiniętych zaburzeń jest mowa  o 2 - 5% osób . Kobiety cierpią 4xczęściej aniżeli mężczyźni. O depresji zimowej jest dopiero mowa , jeśli te zmiany nastroju  utrzymują sią w ciągu 5 lat   w 3 - lub więcej okresach zimowych. .

Typowymi objawami są:

  • Uciśnięte ogólne samopoczucie
  • Brak energii
  • Apatia
  • Brak równowagi
  • Zwiększona potrzeba snu
  • Poranne zmęczenie
  • Zwiększony apetyt i łakomstwo na słodycze
  • Zaniedbywanie kontaktów społecznych i własnej osoby.

W przeciwieństwie do innych form depresji z brakiem apetytu , utratą wagi i zaburzeniami snu.

Uwalniaczem zimowej depresji jest niedobór światła w zimie  razem z krótkimi dniami  i spadkiem temperatury. Ogólnie przyjmuje się, że  przekaźnik nerwowy - serotonina - jest w tych procesach związana. W zimowych miesiącach zostaje uwolnione za mało serotoniny , co prowadzi do depresji.  Brak serotoniny dla mózgu , powoduje próby wyrównania tego stanu . Cukier i inne składniki zawarte w czekoladze  pomagają komórką nerwowym  ponownie pozyskać serotoninę. Dlatego dochodzi do zwiększonego apetytu na słodkości.

Związek między światłem i nastrojem zostaje następująco wytłumaczony: ze względu na powiązania  połączeń nerwowych  siatkóki z szyszynką  odbiera ona, że za mało światła stoi do dyspozycji . Ona reaguje z wdzielaniem metioniny . Ten hormon jest odpowiedzialny za zachowanie równowagi sen - stan przebudzenia. Poprzez wysoką koncentrację metioniny  w mózgu  jest człowiek zmęczonym i czuje się ogólnie  błędnym.

Aby przeciwdziałać depresji zimowej, powinieneś już aktywnie przeciwko niej pracować przy pierwszych oznakach jesienią, przy czym ruch i światło  są najlepszymi środkami antydepresyjnymi. Tutaj podajemy 7 porad  , aby się chronić przed nadmiernym  opadem nastroju:

  1. Poruszaj się  w ciągu dnia conajmniej 1 godzinę przy dziennym świetle na świeżym powietrzu. Chodź na spacer przy złej pogodzie , nawet ciemne zachmurzone niebo daje lepsze światło, aniżeli to sztuczne w pomieszczeniu. Ruch powoduje, że psycha  i metabolizm  są stale aktywne. Poziom serotoniny podnosi sią  razem z nastrojem. Najlepiej jest przebyć parę dni w górach w śniegu lub nad morzem na słońcu.
  2. Kto bardzo cierpi na depresję zimową , może poddać się terapii świetlnej  z lampą  spekralną  o intensywności 2.500 luksa. Osoby dotknięte muszą siedzieć  bardzo wcześnie rano przed tą lampą  conajmniej 1 godzinę . Dla 60 - 70 % osób dotkniątych wystarcza terapia  jednotygodniowa , aby depresja minęła. 
  3. Zwróć uwagę na dietę niskokaloryczną  z dużą ilością świeżych owoców i warzyw . Nie jadaj za dużo  i pozwól sobie na kawałeczek czekolady od czasu do czasu.  To podnosi poziom serotoniny  i ogólne samopoczucie. Ponadto ma dziurawiec działanie antydepresyne.
  4. Otocz się świeżymi i żyjącymi kolorami , podobnymi do kolorów słonecznych. Pomarańcz, żółty i odcienie czerwieni  na pościeli , obrusach są jak  pieszczota dla duszy. 
  5. Zapachy również rozjaśniają nastrój. Bergamotka i olej jaśminu  dają wspomnienia o słońcu.
  6. Jeśli lubisz tańczyć i śpiewać, to wykorzystaj okazje . Każdy ruch  pomaga łagodzić depresję.
  7. Ostatni, ale nie najmniej ważny - nie dopuść żadnych  ponurych myśli na początku  ciemnej pory roku . Zawsze staraj się mieć pozytywny i pobudzający nastrój.

Każda zima mija - i ta także!