poniedziałek, 10 września 2012

Nie ma życia bez magnezu!

Znany skurcz łydki  przy wstawaniu , stałe uczucie stresu, nadmierna pobudliwość, lęki, szybkie bicie serca , mrowienie i uczucie  drętwienia kończyn , stałe zmęczenie, brzydki wygląd cery , łamliwe paznokcie , matowe włosy, zapalenia... i stałe uczucie konieczności spania! To są wskazówki niedoboru magnezu w naszym organiiźmie - i jesteśmy w najłeszym towarzystwie w Europie!

Magnez jest niezbędny dla każdej komórki, każdej tkanki , każdego organu i każdej żywej istoty - około 300 różnych katalizatorów metabolizmu , które stabilizują błony komórkowe, białka ,kwasy nukleinowe , przewodzą pobudzenia nerwów , kontrolują uwalnianie hormonów i przekaźników, nawet wytrzymałość tkanki kostnej - są zależne od magnezu . Ten minerał skorupy ziemskiej jest koniecznością naszego życia i nie może być produkowany przez organizm.

Wyczerpane gleby,  które wymagają wiele sztucznych nawozów , produkowane przemysłowo pokarmy, i niezdrowy typ odżywiania  są powodem, że  nie przyjmujemy wystarczających dawek magnezu z pokarmem i dlatego wiele ludzi w Europie i USA cierpi na jego niedobory. Także sportowcy, którzy się bardzo pocą, mają biegnki albo piją za dużo alkoholu  mają podwyższone zapotrzebowanie na magnez.

Zalecane dzienne zapotrzebowanie dla dorosłych wynosi 200 do 1200 mg dziennie, ale eksperci nie są pewni. Także odnośnie formy w jakiej powinniśmy magnez przyjmować.

  • prostą, ale skuteczną metodą są sole Schussela : one  wypełniają rezerwy magnezu  w organiźmie  bardzo powioli , ale ciągle. Zwolennicy tych soli  mówią, że prawidłowy poziom zostaje osiągniętty jak się zapomina o przyjmowaniu tabletki.
  • kto uważa, że to jest "hokus pokus"  i chce mieć pewniejsze, szybciej działające prepartay ma  problem z wyborem: w jakiej postaci mam przyjmować magnez?

Zgodność wielu, nie obowiązujących receptami preparatów jest bardzo różna.  Jedyną drogą jest znalezienie samemu jaki preparat jest dla mnie najlepszy. To odnosi się do smaku  jak i jego połączeń:

  • Węglan magnezu, ma tą zaletę, że dzięki anionowi  węglanu zostaje związany  nadmiar  kwasu żołądkowego . Minus: on nie  jest szybko wchłaniany w jelitach.
  • Sulementy magnezu  z organicznymi kwasami np: asparaginian (Fa. Verla), cytrynian (Fa. Protina), bursztynian lub orotate (Fa. Wörwag)  funkcjonują podobno bardzo szybko. W przypadku, gdy spichlerz już jest pusty można liczyć z jego wypełnieniem w ciągu 1 -3 godzin ( zanik skurczu , wiącej  spokoju).
  • . Preparaty mieszane, takie jak magnez i wapń w jednym: dyskusja o tym czy one wzajemnie kolidują  jest już długotrwała , ale według najnowszych badań niekoniecznie  prawidłowa.

Ale uwaga:  przjmowanie magnezu przed spaniem jest nadal tematem sporów ekspetrów  - musisz samemu wypróbować, czy pomaga w zasypianiu czy zaburza spokojny sen - np. poprzez redukowanie skurczów łydek w nocy. Również nadmierne spożycie suplementów może  mieć negatywne skutki  od zmiękczania stolca  do niesamowicie uciążliwej biegunki .

Dodatek: pokarmy zawierające magnez
Amarant, banan, bazylia, fasola, pokrzywy, brokuły, groch, owies (płatki), proso, ingwer, kakao, ziemniaki, nasiona dyni, soczewica, migdały, boćwina, majeranek, wodorosty, woda mineralna (zalecane więcej niż 100 mg /litr!), mak, orzechy, quinoa, rabarbar, szałwia, wężymord,nasiona sezamu, soja, nasiona słonecznika, szpinak, całe ziarna ryżu ...