wtorek, 10 czerwca 2014

po 50 - ątce - no i co z tego - sport jako środek przeciw starzeniu się!

Mniej więcej od 50 roku życia spowalniają procesy regeneracyjne , zdolności umysłowe i fizyczne się obniżają. Chrząstki w stawach i krążki międzykręgowe się kurczą  i przyjmowanie tlenu jest mniejsze. Ponadto dochodzi do tego zmniejszenie masy mięśniowej i utrata siły  - procent zawartości tłuszczu i waga ciała wzrastają.
Ale mamy też dobrą wiadomość - Ty możesz temu przeciwdziałać!

Wcześniej żyli ludzi najwyżej 40 -50 lat - dzisiaj leży przeciętny wiek  u  mężczyzn lekko poniżej, u kobiet zdecydowanie powyżej lat 80.  Aby człowiek żył chociaż częściowo zdrowo  - musi pozostać sprawnym zarówno fizycznie jak i umysłowo. 

Jedyne co naprawdę pomaga przeciwko starzeniu się, zdaniem ekspertów, jest aktywny sport wytrzymałościowy! Do tego należy np. Nordic Walking, wędrówki po górach , jazda rowerem , narciarstwo  lub pływanie. Typowe bieganie jest niestety ze względu na obciążenie stawów, kontrowersyjne.

Ze sportu wytrzymałościowego  ,  korzysta nie tylko układ sercowo - naczyniowy i oddychanie , ale również zaburzenia psychiczne . Poza tym redukuje się zawarty tłuszcz , wzmacnia muskulaturę  i kości  idziała przeciw osłabieniu organizmu.  Również w chronicznych chorobach zapalnych  może być ruch bardzo pomocnym.  Sport wytrzymałościowy pozwala odkrywać całkowicie nowe , fantastyczne uczucie  radości z życia.
Dodatkowo obserujemy jeszcze inny pozytywny efekt:  człowiek staje się zwinniejszym - również w myśleniu. Problemy rozwiązują się same, jak wysokie góry by się zamieniały w pagórki , nowe pomysły  i rozwiązania stają się nagle bardzo proste i łatwe do realizacji , poziom stresu jest prawie że na zerze  - Ty idziesz lekko  i łatwo przez życie, jakbyś spacerował na chmurce ( i nie tylko odnośnie wagi!).

Ale  - wszystko ma swoją granicę. I tą nie powinna generacja 50+ przekraczać. Kto idzie za daleko , ten zostaje ukaranym! Użycie komputerka treningowego , który mierzy częstotliwość pracy serce  i tętno jest koniecznoścą. Dostępne są  ( własne urządzenia dla początkujących i sportowców rehabilitacyjnych!) . Maksymalne tętno jest 220 minus wiek -ale to powinna być reguła dopiero po pewnym czasie!

Również w podeszłym wieku  można podnosić wydajność - nawet bardzo! Wielu fachowców poleca  obok sportu wytrzymałościowego  także trenning koordynacji i ruchu oraz trennig siłowy   -aby wzmocnić mięśnie. Aby być sprawnym fizycznie potrzebujemy mięśnie  i dalej siłę , aby dotrzeć do celu . I jedno jest ważne - nigdy nie jest za późno , aby rozpocząć sport!