HIIT - nowy hit wśród treningów?

poniedziałek, 11 lipca 2016

HIIT - nowy hit wśród treningów?

Dziś już nikt nie ma czasu na długie godziny treningu. HIIT (ang. High Intensity Interval Training – trening przedziałowy o wysokiej intensywności) brzmi jak marzenie: uzyskać formę ćwicząc tylko kilka minut w tygodniu. Co to naprawdę oznacza?

To brzmi jak cud, dla osób, które mają zbyt mało czasu, aby poświęcić go na porządny trening. Trening HIIT ma za zadanie pomóc poprawić przemianę materii, kondycję i zdrowie. To wszystko tylko ćwicząc kilka minut w tygodniu. Czy to się naprawdę sprawdza, czy jest to tylko pusta obietnica? Tutaj przedstawiamy Wam istotne fakty.

Co to jest HIIT?

HIIT jest metodą treningową, która promuje bardzo wysoką intensywność. Oczywiście to obciążenie może być wykonywane tylko przez krótki czas, dlatego też faza dużej intensywności zostaje wielokrotnie przerwana przez krótkie fazy odpoczynku. HIIT to po prostu trening interwałowy.

Jaka jest różnica pomiędzy HIIT a zwykłym treningiem wytrzymałościowym?
Główną różnicą pomiędzy tymi dwoma formami treningu można opisać w następujący sposób: wysoka intensywność w porównaniu z szeroką objętością. Są to dwa zupełnie różne systemy. Klasyczny trening wytrzymałościowy to high volume training obejmujący więcej serii, powtórzeń oraz rodzajów ćwiczeń. System HIIT to ekstremalny wysiłek w krótkim czasie, który ma na celu osiągnięcie maksymalnych wartości poboru tlenu (=trening anaerobowy). Podczas treningu HVT chodzi o umiarkowaną intensywność przez dłuższy czas (=trening aerobowy).

HIIT - nową koncepcją?

Trening przedziałowy o wysokiej intensywności nie jest czymś nowym. Podstawowa zasada jest starsza niż klasyczny trening wytrzymałościowy. Już w roku 1930 opracowano rodzaj treningu HIIT do biegania na krótkim i średnim dystansie. Trening interwałowy opiera się do dziś na tamtejszych ustaleniach szwedzkiego lekko atlety - trenera narodowego.

Co sprawia, że trening HIIT przyciąga?

Krótki trening interwałowy jest ciekawy dla wielu osób przede wszystkim dlatego, że nie wymaga zbyt wiele czasu, a mimo to jest bardzo skuteczny. W 10% przypadków jest to możliwe, aby osiągnąć te same efekty jak przy treningu HVT. Poza również liczy się fajna zabawa.

Co pokazują badania naukowe?
Istnieje wiele badań związanych z treningiem HIIT. Problemem jest fakt, że nie wszystkie można ze sobą porównać, ponieważ są one bardzo różne. Przetestowano zatem wszelakie rodzaje treningów HIIT, różne grupy kontrolne itd.
Niemniej jednak możemy przedstawić kilka ciekawych rezultatów. Popraw osiągnięć za pomocą treningu HIIT była widoczna prawie we wszystkich badaniach.
HIIT jest dobry dla wytrzymałości, niektóre badania sugerują, że jest on jeszcze bardziej skuteczne niż HVT. Wysokie obciążenia mechaniczne i metaboliczne podczas ćwiczeń zwiększyły reakcje wydajności organizmu.

Niemniej jednak wiele pytań pozostaje bez odpowiedzi: Nikt nie wie, jak powinna wyglądać minimalna lub optymalna ilość ćwiczeń. Lepsze są dłuższe jednostki ćwiczeń HIIT, czy krótsze? Ponadto w przeprowadzonych badaniach brały udział najczęściej osoby aktywne fizycznie i zdrowe. Czy ćwiczenia HIIT nadają się także dla innych osób? - Nie wiadomo.

Z pewnością trening HIIT jest idealnym uzupełnieniem do klasycznego treningu wytrzymałościowego, ale nie zastępuje go w całości.

Uwaga: Jeśli chcesz rozpocząć ćwiczenia według tej nowej koncepcji, musisz być zdrowy i aktywny fizycznie. Najlepiej skontaktuj się w tym celu z lekarzem. W przeciwnym razie możesz sobie zaszkodzić.