Mity żywieniowe: co jest prawdą, a co nie?

czwartek, 30 sierpnia 2018

Mity żywieniowe: co jest prawdą, a co nie?

Istnieje wiele informacji na temat odżywiania, ale wiele z nich jest nieprawdziwych.

W dzisiejszych czasach istnieje niezliczona ilość porad i wskazówek dotyczących odżywiania, ale wiele z nich okazuje się błędnych. Oto kilka dobrze znanych dietetycznych informacji. Sprawdziliśmy, czy są one prawdziwe czy błędne.

  • Kawa pozbawia organizm wody
    Mówi się, że kawa odwadnia organizm. To jednak nie jest prawdą. Badania wykazały, że kofeina w kawie ma działanie moczopędne. Oznacza to, że płyny opuszczają organizm szybciej, ale ogólny wpływ na bilans wodny ciała jest znikomy. Dlatego możesz z czystym sumieniem codziennie pić kawę.

  • Jajka podnoszą poziom cholesterolu
    Jaja zawierają dużo cholesterolu, co jest prawdą i było wielokrotnie udowodnione w badaniach. Cholesterol jest również dla nas ważny, ponieważ bez tej substancji nie bylibyśmy w stanie przetrwać.
    Cały cholesterol, który nasz organizm potrzebuje na co dzień, może z łatwością sam wyprodukować, ale są też pokarmy zawierające tę substancję. Ostatnie badania wykazały, że spożycie cholesterolu poprzez żywność jest wyjątkowo niskie. Ciało może regulować spożycie cholesterolu. Wpływ jaj na poziom cholesterolu jest zatem bardzo niski i można je spożywać z czystym sumieniem.

  • Piwny brzuch pochodzi od piwa
    To nie do końca prawda. Piwo jest wysokokalorycznym produktem i sprawia, że się tyje - to bezdyskusyjne. To, że dodatkowa waga spowodowana nadmiernym spożywaniem piwa osadza się jedynie na brzuchu to nie prawda. Zależy to od osoby.

  • Kwasy owocowe uszkadzają szkliwo zębów
    Zgadza się. Wiele osób odżywia się zdrowo, jedząc dużo owoców i sałatek oraz regularnie pijąc soki owocowe. Chociaż jest to dobre dla naszego zdrowia, nie jest to optymalne dla naszych zębów. Kwasy zmiękczają szkliwo i pozbawiają go minerałów. Z biegiem czasu staje się kruchy i cienki, co prowadzi do długotrwałej erozji zębów przy częstym spożywaniu kwaśnych pokarmów. Owoce, ocet, soki owocowe, wino i napoje dla sportowców są szczególnie niebezpieczne dla szkliwa.
    Aby zmniejszyć negatywny wpływ kwasów na nasze zęby, możemy spożywać dodatkowo pokarmy zawierające wapń (to remineralizuje zęby) lub po prostu wypłukać jamę ustną wodą po każdym posiłku. Powoduje to przywrócenie pH w jamie ustnej do naturalnego poziomu i neutralizuje kwasy.

  • Jedzenie wieczorem sprawia, że tyjesz
    To prawdziwy mit, który jest bardzo wytrwały. Od czasu do czasu słyszymy, że ktoś musi zacząć jeść mniej wieczorem, ponieważ ostatnio tak bardzo przytył. Nie zostało jednak naukowo potwierdzone, że żywność spożyta po godzinie 18tej, osadza się szczególnie na biodrach i brzuchu. Chodzi raczej o całkowitą ilość spożywanych kalorii dziennie. Jeśli jesz tylko w nocy, ale spożywasz mniej kalorii niż potrzebujesz, nie przytyjesz ani grama (na dłuższą metę nawet stracisz wagę). Prawdopodobnie jednak źle sypiasz, ponieważ żołądek tuż przed pójściem spać, jest pełny.