wtorek, 11 marca 2014

Przesilenie wiosenne - natura budzi się , człowiek zasypia

Tegoroczna zima była szczególnie długą i zimną. Dlatego z upragnieniem wyczekujemy przyjścia wiosny, widzenia świeżej zieleni drzew i krzewów i poczucia pierwszych promyków słońca. Teraz  nadeszła wiosna i wielu z nas nie może się cieszyć tą porą roku , ponieważ cierpi na zmęczenie, zaburzenia ze strony układu krążenia , odczuwa zmiany pogody i jest stale rozbitym - typowe objawy przesilenia wiosennego. .Frühjahrsmüdigkeit

Naukowo, jest problem przesilenia wiosennego  jeszcze nie zbadanym. Najprawdopodobniej jest wiele przyczyn, ale główną powinna być zmiana hormonalna w tej porze roku.Ważną rolę odgrywają hormony melatonina i serotonina .   Melatonina to hormon snu . Ona jest produkowana jw przysadce mózgowej , tylko w nocy - tym samym w większych ilościach w miesiącach zimowych. Ona prowadzi do spokoju  i odprężenia. Po długich miesiącach zimowych mamy w organiźmie nadmiar melantoniny. Ponadto są zapasy hormonu " szczęścia" - serotoniny, wyczerpane. Poprzez dłuższe fazy dnia zostaje serotonina  wydzielana w wyższych dawkach , co pobudza system krążenia  i daje popęd w naszym życiu . Ta zmiana hormonalna wymaga bardzo dużo od naszego organizmu i wywołuje zmęczenie.

Inne przyczyny to brak witamin, pierwiastków śladowych i tlenu w rążeniu krwi. W miesiącach zimowych odżywiamy się jednostronnie i tłuściej. Owoce i warzywa są rzadkością . Szczególnie niedobór żelaza  jest wspólnie odpowiedzialnym , że czujemy się znużonym i wyczerpanym. Również brak wit. D jest szczególnym wiosną. Ona jest produkowana poprzez działanie promieni słońca na naszą skórę.

Kilka prostych wskazówek i  porad jak zapobiegać przesileniu wiosennemu:

Długie spacery na świeżym powietrzu
Szczególnie w godzinach porannych, jest trudno dać napęd naszemu krążeniu . Bardzo pomocne jest tylko 5 minut gimnastyki przy otwartym oknie . Albo, jeśli możliwe idź pieszo do pracy, zamiast jazdy samochodem. Pół godziny przy umiarkowanym tempie czyni cuda! Pobudza krążenie i zapewnia lepsze dotlenienie.

Ponadto  wszelkie typy  sportu jak bieganie, Nordic Walking, pływanie, jazda na rolkach  czy rowerze są bardzo godne polecenia. One wzmacniają system immunologiczny  i krążenia.  Dodatkowo jest podczas sportu wydzielana serotonina.

Również promieniowanie słoneczne pobudza produkcję hormonów i tym samym serotoniny . To ma ten sam efekt jak działanie wit. D , która w wyższych dawkach jest produkowana podczas działania słońca na skórę.

Bogata w witaminy dieta
Organizm potrzebuje dodatkową dawkę witamin po miesiącach zimowej abstynencji. Szczególnie pożyteczne są produkty pełnoziarniste, kartofle, rośliny strączkowe i świeże warzywa oraz owoce. Parę małych posiłków  daje organizmowi energię  i chroni przed napadami nagłego głodu . Ponadto nie  jest przewód pokarmowy tak mocno obciążonym.

Płyny dla  układu krążenia
W wyższych temperaturach i aktywności fizycznej potrzebuje organizm więcej płynów. Rozpocznij najlepiej już rano  z dużą szklanką wody. To uaktywnia krążenie. W ciągu dnia powinniśmy pijać conajmniej 1,5 - 2 litrów płynów. Ale nie alkohol. On podnosi zmęczenie  i odciąga energię z organizmu.

Energia poprzez prawidłowe oddychanie
Jeśli masz wrażenie, że opuściła ciebie energia , to uważaj na prawidłowe oddychanie. Poprzez bardzo płaskie oddychanie  zmniejsza się poziom tlenu we krwi. Aby pozyskać ponownie siły , odetchnij parę razy głęboko , zatrzymaj powietrze przez moment  i powoli wydechnij.

Odważne kolory polepszają nastrój
Soczysta zieleń naszego świata podnosi nastrój , jak i wszystkie świeże kolory własnego ubrania.

Budzić się ze zmiennym prysznicem
Jeśli jest Tobie ciężko wstawać rano , spróbuj zmienny prysznic. Bierz prysznic w odstępach: 3x 30 sekund z wodą o temperaturze ciała  i 3 sekundy  zimnej wody . Z zimnym prysznicem zakończ jego branie.

Wystarczający sen
Ponieważ dni są coraz dłuższe, wielu zamienia noc w dzień  i korzysta z długich godzin wieczornych. To jest niestety niekorzystne dla naszego organizmu , ponieważ akurat w tej porze roku sen jest bardzo ważnym sprzymierzeńcem, pomagającym w regeneracji. Ważny jest nie tylko długi sen, ale również spokojny sen.