poniedziałek, 24 czerwca 2013

Ojej znowu mam skurcz - co może mnie pomóc?

Głównie skórcze w łydkach  przychodzą bez zapowiedzenia,  często podczas snu  albo uprawiania sportu. One są bardzo bolesne , ale niegroźne.Powodem może być niewystarczające dostarczanie płynów i tym samym zaburzenia w równowadze elektrolitów. Albo niedobór magnezu , albo nadmierne przeciążenie podczas treningu, albo za dużo alkoholu, albo skrócony mięsień - co nie jest tak rzadkie w podeszłym wieku...

O jej ! Jeszcze zanim się naprawdą obudziła , złapała się Katarzyna za łydkę. Z wykrzywioną od bólu twarzą próbuje znaleźć pozycję , pozwalniającą uwolnić skurcz  - nic nie pomaga. To już trwa prawie całą minutę, aż nogą się odprężyła. Lekkie zgrubienie jednak pozostało  i przypomina Katarzynie o tym nieprzykemny porannym zdarzeniu.

Szczególnie często dochodzi do takigo skurczu u młodzierzy , która potrzebuje w fazie wzrostu bardzo dużo minerałów - i u kobiet ciężarnych. Druga połowa ciąży  wymaga podwyższonego zaopatrzenia w minerały , szczególnie silne są braki magnezu. Ale Katarzyna nie jest w ciąży , nie piła za dużo alkoholu , dla którego redukcji  konieczny jest magnez (którego następnie brak w mięśniach). I sportowo też nie jest  bardzo aktywna.

Latem, przy bardzo wysokich temperaturach  dochodzi do nadmiernej utraty płynów i minerałów, także bez uprawiania sportu. Szczególnie sód zostaje w niesamowitych ilościach tracony  ( pot smakuje słono!).

Jak można przeciwdziałać powstawaniu skurczu?

W ostrej fazie: polecamy  bardzo głęboko i prawidłowo oddychać  i następnie zrobić parę ćwiczeń rozciągających, przy pomocy emulsji  pielęgnacyjnej lub maści nagietka dobrze wymasować mięśnie, wziąć ciepły prysznic  lub odpowiednią kąpiel.

Zapobiegawczo: utrzymywać stale równowagę elektrolitów. Do tego należy odpowiednie odżywianie z produktami gruboziarnistymi, owocami,  (zielonymi) warzywami , owocami strączkowymi , orzechami i nasionami. Także owoce suszone  są bogate w minerały. Potas  znajduje się w bananach, warzywach, ryżu i kartoflach. Wapń : w mleku i jego produktach, szczególnie w twardym serze. Także wody mineralne i napoje elektrolityczne  mają bardzo duże znaczenie , ponieważ woda wspiera ,w dniach gorących, dodatkowe wydalanie. 

Przy podniesionym zapotrzebowaniu  są dostępne preparaty z minerałami w formie kapsułek , tabletek musujących lub tabletek do ssania. W tym przypadku jest bardzo ważne, ze względu na efekt działania, zwrócenie uwagi  na organiczne połączenia ( np. - asparaginian - cytrynian, - orotat). Pomocnicze  jest przyjmowanie soli Schüßler-nr.7 ( fosforan magnezu w D6 lub D12).