Sport zimą: to (żaden) problem!?

wtorek, 12 stycznia 2016

Sport zimą: to (żaden) problem!?

Sport to fajna zabawa. Może niestety szybko okazać się nieprzyjemny, gdy na zewnątrz panuje temperatura poniżej zero stopni. Tak więc, aby zima nie była hamulcem dla wspaniałej zabawy, przedstawiamy wam najważniejsze zasady.

Jakie rodzaje sportu się nadają?

Gdy na zewnątrz panuje mróz nie każdy rodzaj sportu jest odpowiedni. Najlepiej nadają się tutaj bardziej spokojniejsze aktywności sportowe jak np.  sport wytrzymałościowy z równomiernym obciążeniem. To przyczynia się do tego, aby oddech był wolniejszy i bardziej płytki, co odciąża płuca. Tutaj nadają się najlepiej narciarstwo, wędrówki, jogging i walking. 

Zrezygnuj w zimie ze sportów z intensywnymi odstępami lub treningów szybkościowych.

Chcesz jeździć na rowerze, nie zapominaj przy tym o chłodzącym efekcie wiatru. Przez jazdę na rowerze obniża się odczuwalna temperatura. W ten sposób minus 10 stopni staje się szybko odczuwalnym minus 30 stopni. Tutaj już mamy całkiem inny kaliber.

Odpowiednie ubranie sprawi, że poczujesz różnicę

Odpowiednie ubranie przy aktywnościach sportowych zimą to podstawa. Przede wszystkim należy zakładać ubrania funkcjonalne, które transportują wilgoć na zewnątrz. W ten sposób ciało tak szybko się nie ochładza.

Pamiętaj również o ubiorze na cebulkę: zakładanie więcej warstw ubrań. Należy jednak zwrócić uwagę, aby przepływ powietrza pomiędzy różnymi warstwami działał. W przeciwnym razie para wodna nie może przedostać się na zewnątrz, a ubrania są mokre. Bawełna jest tutaj najgorsza, ponieważ zachowuje ona płyny. Warstwa zewnętrza powinna być również odporna na wiatr, ale mimo to musi mieć funkcję oddychającą.

Nie nakładaj również zbyt wielu warstw, ponieważ będzie Ci za gorąco. Najlepiej jest, gdy podczas rozpoczęcia treningu jest trochę chłodniej.

Ponieważ zimą szybciej robi się ciemno, należy nie zapominać o opaskach odblaskowych na czoło lub o latarce. W ten sposób inni uczestniczy ruchu mogą łatwiej i szybciej cię zauważyć.

Pamiętaj także o okryciu na głowę i rękawiczkach (aktywnie oddychające). Około 40% ciepła ciała człowiek traci przez głowę. Jeśli leży śnieg i świeci słońce można również pomyśleć o okularach przeciwsłonecznych. W ten sposób słońce cię nie oślepia, a zimny wiatr nie wywoła łez w oczach.

Jeśli chcesz zrobić dobrą rundkę na rowerze możesz również pomyśleć o kaloszach.

Wszystko zależy od optymalnego oddechu

Im chłodniejsze powietrze, tym ważniejszy jest oddech. W przeciwnym razie ochłodzi i wysusza się błona śluzowa.

Oddychaj przez nos. W ten sposób jednocześnie ogrzewa, nawilża i odsącza się powietrze (od bakterii i brudu) i stanowią mniejsze obciążenie dla płuc. Wydech przez usta.

Od minus 10 stopni stosuj dodatkowo chustkę jako ochronę na usta.

OD minus 20 stopni Celsjusza odwołuje się międzynarodowe narciarstwo biegowe. Przy tej temperaturze powietrze jest tak zimne, że nie można go wystarczająco ogrzać. Stanowi ono bardzo silne obciążenie dla płuc. W tedy zrezygnuj ze sportu na świeżym powietrzu i ćwicz w pomieszczeniu.

Prawidłowa rozgrzewka lepiej częstsze krótsze treningi

Zimą jest bardzo ważne, aby przed aktywnością fizyczną porządnie się rozgrzać. Przez zimno trwa dłużej, aż ciało samo dojdzie do naturalnej temperatury. To zwiększa ryzyko skaleczeń.

Nawet jeśli jesteś dobrze rozgrzany, nie powinieneś na początku przesadzać.

Ponieważ zimą ciało szybko się ochładza, nie należy zbyt długo trenować. Jest lepiej, gdy uprawiać częściej sport, ale za to krócej.

Po treningu

Najlepiej od razu ubrać suche ubrania. Lepiej 20 sekund z odkrytym ciałem na chłodzie niż 15 minut w mokrych ubraniach w samochodzie. Wilgoć przyciąga przeziębienia itd.

Rozciągaj się lepiej w domu. Nie ma nic gorszego, niż stanie w mokrych ubraniach na zewnątrz.

Dużo pij!

Nie zapominaj zarówno przed jak i po treningu o piciu. Zimą może nie odczuwasz tak uczucia pragnienia, mimo to jest ważne, aby spożywać wystarczającą ilość płynów.