Zarządzanie stresem, dla uzyskania większego relaksu

czwartek, 22 października 2015

Zarządzanie stresem, dla uzyskania większego relaksu

Po tym jak w zeszłym tygodniu rozprawiliśmy się w naszym artykule z przyczynami i szkodliwym oddziaływanie stresu, dochodzimy dzisiaj do punktu jak należy zmniejszać stres.

Zasadniczo jest to dosyć proste. Najlepszym środkiem na stres to odpoczynek. Jak on miałby poprawnie wyglądać zależy oczywiście od każdej osoby indywidualnie.

Jest jednak jedna metoda, która działa u wszystkich. Odprężenie przez sen. podczas snu obniża się poziom kortyzolu i można wyraźnie się zrelaksować. Do tego wystarczy tylko Power nap. uwaga: Power nap jednak nie zawsze działa przy stałym stresie. Stężenie kortyzolu w sytuacjach stresowych pobudza i może się zdarzyć, że nie zaznasz przez niego snu.

Większość ludzi odpręża się jednak, gdy wykonują swoje ulubione czynności, gdy może poświecić czas na swoje zainteresowania. Może jednak się zdarzyć, że wpadnie się w stan przepływu i przegapi się ten czas. Jest to czysty relaks.

Również ruch nadaje się wyśmienicie, aby zmniejszyć stres. Spoglądając na historię rewolucji reakcje stresowe były najczęściej redukowane poprzez ruch (albo przez ucieczkę lub walkę). Przy tym podwyższony poziom cukru we krwi zostaje zużyty przez mięśnie, które również przez podwyższony cukier lepiej są odżywiane. Jednocześnie poprzez ruch również uwalniane są substancje obniżające cukier we krwi i hormony szczęścia.

Ponadto należy wspomnieć jeszcze o kilku technikach i metodach, które mają także pozytywny wpływ na stres:

  • Dzięki regularnej medytacji można odnaleźć spokój. W ten sposób można zmniejszyć stres oraz jednocześnie zapobiegać nowemu.
  • Istnieje cały szereg technik relaksujących z Bliskiego Wschodu, w których często chodzi o jedność ciała, ducha i duszy. Do nich zaliczamy jogę, Qi Gong i Tai Chi.
  • Także trening autogenny może doprowadzić przy odpowiedniej koncentracji ciała i ducha do odprężającego stanu. Przy tej metodzie mów się np. pewne zdania, jak np.: "Jestem całkiem spokojny i zrelaksowany".
  • Bardzo łatwa do nauczenia jest progresywne relaksacja mięśni według Jakobsona. Technika Jacobsona polega na napinaniu i odprężaniu poszczególnych grup mięśni. Ten trening nadaje się dla osób, które inne techniki nie odpowiadają.
  • Na zakończenie zostaje zawsze słodkie lenistwo. W dzisiejszych czasach niestety wcale to nie jest takie łatwe, ponieważ wiele osób zapomniało, jak to się właściwie robi.