poniedziałek, 01 września 2014

Będziesz miał niespodziankę - ze śliwkami!

Grube i  soczyste wiszą te wspaniałe owoce na gałęziach drzew  na całym świecie - i prawie same wpadają nam do buzi.  One są bardzo zdrowe  i nie dają jelitom spokoju. Wrażliwy żołądek  dostaje je  jako duszone - dla innych są prawdziwą rozkoszą świeżo zerwane z drzewa ! I one pomagają gubić wagę!

Śliwki  mają działanie odwadniające , lekko przeczyszczające i dają płaski brzuch  - tak się mówi.  Nie ma się czemu dziwić - te owoce zawierają  prawie "0" kalorii: w 100g  znajdziesz akurat 50!.  W 80%  zawierają owoce pestkowe, wodę.  Ale mimo tego mają swoje za uszami - i to jest w łupinie: ona jest bogactwem błonnika  i sorbitu  - i to pobudza czynność naszych jelit, łagodzi podrażniony żołądek  , zgagę  i wzdęcia oraz wywołuje uśmiech na naszej buzi.

Śliwka jest również uważanya za pokarm dla nerwów: kto jest bardzo nerwowy, albo żyje w ciągłym stresie , powinien szybko jadać parę śliwek  - one zawierają pierwistki śladowe: cynk i miedź, jak i wiele wit. B oraz magnez  co daje natychmiastowy relaks.  Witamina C wzmacnia system obronny organizmu , prowit. A pomaga  oczom, skórze i śluzówom. Wiele polifenoli i przeciwutleniaczy  chroni serce i system krążenia - w USA są prowadzone śliwki na liście  pokarmów polecanych jako  zapobiegających chorobom rakowym. .

Jeśli już mowa o śliwce: suszona zawiera o wiele więcej kalorii ( na 100g około 225 kilokalorii), ale dzięki wysokiej zawartości cukru dostarcza bardzo szybko energię długo się utrzymującą. Według niektórych badań ma ona  współdziałać w zapobieganiu osteoporozy, ponieważ zawiera dużo wapnia, fosforu, wit. K i boru. Ze względu na bardzo wysoką zawartość błonnika , pomagają śliwki  w obniżaniu poziomu cholesterolu. I na koniec  - mówi się że pomagają w zwalczaniu chorób wątroby i dny moczanowej. 

Niestety, osoby z nietolerancją fruktozy  muszą zrezygnować ze śliwek. Ze względu na wysoką zawartość cukru  są, te normalnie bardzo zdrowe owoce,  niedostępne dla tych osób zarówno jako świeże lub suszone.

Mówiąc o pokarmach ze śliwkami  - i tutaj możemy być tylko pozytywnie zaskoczonym: pierogi, babeczki , ciasta i kompoty , ale również lody  jako wspaniałe desery. Jako marmelady  lub powidła zna je każdy z nas  i cieszymy się ich smakiem przy śniadaniu  - albo w obiad jako marynowane  w sałatce z serem kozim.  Wiele recept  używa suszone śliwki  - np. w połączeniu z mięsem.

Jak widać  każdy z nas przeżywa niespodziankę .. ze śliwką , ale tylko przy umiarkowanym spożyciu,  jadasz za wiele  - może być ta niespodzianka  ... przeczyszczająca . Ale to jest już  inna historia!