czwartek, 18 kwietnia 2013

Czas maratończyków - także dla początkujących!

W stolicy Austrii - Wiedniu biegają maratończycy już od 14.kwietnia 2013 roku  ( następpny maraton jest 05.05.). Jeden z najpięlniejszych maratonów w Europie, w Berlinie biegają we wrześniu  , a w Nowym Jorku - jeśli noie dojdzie do zamieci śnigowych - w listopadzie. Ale gorączka maratonu szaleje  już w  Niemczech , Szwajcari, Lichtenstein i Austrii. I... senzon dla biegaczy się rozpoczął!

Każdy, kto skończył 18 lat  ( obowiązek zameldowania) , kto  jest zdrowym ( nie ma nadwagi, chorych kolan lun innych zastrzeżeń ze strony lekarza)  i chce biegać , może spróbować pokonać  42,195 km maratonu. Nie  musi osiągać super czasu  - ważne jest tylko  pokonanie etapu.

Najważniejszą sztuczką początkujących  jest bardzo poooowoli zaczynać  i powoli podnosić tempo. Krytykowany za styl biegania  z przodostopiem ( prowadzi  napewno do  problemów ze ścięgnem Achillesa) , guru  biegania dr. Ulrich Strunz  w latach 90 -ych,  powiedział jedno bardzo dobitnie:

"Nie wolno na początku pozwolić na utratę  odwagi , nawet jeśli jesteś powolnym , czy starsza pani na spacerku z pieskiem jest szybszą  ... po prostu dalej biegać coraz szybciej i pewniej!. Najlepiej z partnerem , z którym można rozmawiać  i wtedy zgadza się szybkośś. I raz i dwa..."

Ale  tylko z odpowiednim  wyposażeniem sportowym - i najważniejsze są w tym przypadku buty!  Każdy sklep sportowy może na podstawie odcisku stóp  , jak i systemu biegu na  bieżni ( powoli!))  następujące ocenić: czy stopy mają  nieprawidłowe ustawienie, co znaleziono u ponad 50% europejskich stóp... Mimo tego są producenci butów sportowych w stanie na podstawie ich doświadczenia i dokładych badać wyrównać wszelkie niedoskonałości. Odpowiednie skarpety  i wyroby  są godne polecenia... Naturalnie pulsometr jest podstawą, bo podnosi motywację, jeśli na niego nie patrzysz co pięć sekund i siebie samego tyranizujesz tym urządzeniem. I raz i dwa, ..

To jest jak cud: mięśnie uczą się szybko.Trening trzy do czterech razy w tygodniu  i 40 km w 7 dniach  doprowadzają początkującego dalej, jeśli  tygodnie obciążenia wymieniają się z tygodniem odpoczynku. Jeśli kondycja jest  i stawy współpracują...

W przeciwnym razie nazywa się to inaczej: proszę trochę poczekać  i na początku tylko dla przyjemności  biegać i coraz dłuższe etapy, częściowo nawet ze sprintem  i z przerwami treningowymi ... Aż jesteś całkowicie  wytrenowanym  na długie etapy. 

Mianowicie, zawsze jest mądrzejszym i zdrowszmy dojść do mety z uśmiechem, aniżeli z  wykrzywioną przez ból twarzą. I maraton i tak Tobie nie ucieknie! przyjść