Czy piłeś już dzisiaj wystarczająco?

poniedziałek, 10 sierpnia 2015

Czy piłeś już dzisiaj wystarczająco?

Ludzki organizm jest jak maszyna. On funkcjonuje z dostawą odpowiedniego paliwa. Dla zachowania prawidłowego funkcjonowania  konieczne są wystarczające ilości płynów. Jest dostawa płynów "zakłócona" przez dłuższy czas , może to prowadzić do poważnych problemów. Dlatego jest tak ważne dużo pić. Szczególnie, gdy jest gorąco.

W ciągu jednego dnia traci ludzki organizm około 2,5 litra wody  poprzez skórę. nerki , jelita i płuca. Ta ilość jest zależna od temperatury , wydatku energii i składu żywności. Utrata płynów musi zostać koniecznie zrównoważona poprzez spożywanie pożywienia i napojów.

Woda jest praktycznie konieczna wszędzie  w organiźmie dla przebiegu reakcji chemicznych, od regulacji ciepła , poprzez metabolizm aż do  transportu składników odżwycznych.

Poprzez stały pokarm pobiera organizm około 1 litra płynu w ciągu dnia. Reszta ( 1,5 litra - conajmniej) musi zostać dostarczona z pomocą napojów.

Poniżej parę najważniejszych wskazówek, jak można codziennie wystarczającą ilość pić:

-najlepiej pić w ciągu dnia  małe ilości, ale za to częściej. Ludzkie ciało może  zawsze małe ilości płynu przerobić  na jeden raz. Dlatego nie można pić na zapas . Co nie zostaje zużyte, zostanie wydalone . Dlatego jest bezsensowne  pijanie na raz 2 litrów wody  i następnie nic przez cały dzień.

-pierwszym wyborem powinny być napoje niskoenergetyczne. Najlepsza jest woda , niesłodzone herbaty i rozcieńczone soki owocowe. Napoje z cukrem się nie nadają . Alkohol nie jest zaliczany do bilansu  wody. Jeśli pijemy w ciągu dnia  np. około 1,5 litra piwa , według bilansu wodnego w organiźmie  nic nie piliśmy. Alkohol odciąga z organizmu wodę, dlatego napoje zawierające alkohol nie nadają się do ugaszenia pragnienia.  
Kawa nie jest tak problematyczna, jeśli kofeina jest dobrze tolerowana. 

-niedobory cieczy prowadzą  do obniżenia psychicznej i fizycznej sprawności . Dlatego nie powinno się robić za długich przerw bez picia. Już przy utracie woda w  3% wagi ciała  mogą pojawić się pierwsze problemy.  

-przy diecie trzeba być bardzo ostrożnym . Poprzez obniżone spożywanie pokarmów, pobiera się automatycznie mniej cieczy . Dlatego podczas diety trzeba zwrócić szczególną uwagę na wystarczające ilości płynów.

-podczas wysiłku fizycznego  lub uprawianiu sportu  potrzebuje organizm więcej cieczy . Ale dopiero przy wysiłku  fizycznym od 60 inut  trzeba  podczas treningu uważać na przyjmowane płyny . 20 minut joggingu  nie jest liczone jako wysiłek fizyczny  w sensie obciążenia  i dlatego podczas biegu nie potrzeba więcej pić. Ale przed i po  - to jest bardzo dobry pomysł.

-za dużo pić w ciągu dnia nie można . Jeśli jesteś zdrowym i nie masz żadnych dolegliwości , może Twój organizm, bezproblemowo przerobić w ciągu 24 godzin 10 litrów płynów.