Jak zdrowo przytyć?

wtorek, 18 października 2016

Jak zdrowo przytyć?

W dzisiejszych czasach problem nadwagi jest rzeczą normalną. O ile otyłość jest obecnie bardzo szeroko rozpowszechnionym problemem, o tyle temat niedowagi wydaje się być całkowicie niezauważalny. Może niektórych to zdziwi, ale to też jest wielki problem. W tym artykule chcemy przedstawić kilka porad dla osób, które borykają się z niedowagą.

Niedowaga to duży problem

Niestety o problemach ze zbyt niską wagą mało się mówi, a społeczeństwo i większość lekarzy nie zwraca na to uwagi.
Pomimo że żyjemy w czasach, w których żywność zalewa już od dawna nasz rynek, a dostęp do artykułów spożywczych jest stosunkowo łatwy, wiele osób jest zbyt chudych lub zmaga się nawet z niedowagą.

Co to jest niedowaga?

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) niedowaga zaczyna się gdy wartość współczynnika BMI spada poniżej 18,5. BMI, czyli Indeks Masy Ciała obliczamy, dzieląc masę naszego ciała (wyrażoną w kilogramach) przez nasz wzrost (wyrażony w metrach) podniesiony do kwadratu. W ten sposób uzyskujemy wartość mówiącą nam, ile kilogramów przypada na metr kwadratowy naszego ciała.

Jak przytyć?

Wskaźnik BMI poniżej 18,5 sygnalizuje, że należy skontaktować się z lekarzem i poprosić o pomoc.
Sprawdźmy jakie czynniki należy uwzględnić, aby zdrowo przytyć.

  1. W pierwszej kolejności należy obliczyć swoje dzienne zapotrzebowanie kaloryczne. Celem jest długotrwałe zwiększenie codziennie spożywanych kalorii. Ważne jest, aby zmiany te wprowadzać powoli, tak aby organizm miał czas, przyzwyczaić się na dodatkową dawkę kalorii. Na początku dobrze jest zjadać tylko 100 do 200 kcal więcej w ciągu dnia.
  2. Lepiej spożywać więcej małych posiłków w ciągu dnia niż mniej posiłków z większą liczbą kalorii. Najlepiej jeść pięć, a nawet sześć razy dziennie. 
  3. Posiłki należy zaplanować już wcześnie. Przygotowywanie sześciu smacznych i zdrowych posiłków stanowi nie lada wyzwanie. Tutaj mała lista produktów:
  • awokado
  • banany
  • masło orzechowe
  • ser
  • łosoś
  • makaron
  • orzechy
  • owoce strączkowe
  • produkty wieloziarniste

Należy zwracać uwagę, aby twoja dieta była zrównoważona i urozmaicona. Spożywanie różnorodnych i wartościowych posiłków zapewni dobry start dnia. Węglowodany dostarczają szybko dużą dawkę energii. W twojej diecie nie może także zabraknąć wysokiej jakości tłuszczy roślinnych. Należy zrezygnować z produktów light, a zamiast tego spożywać produkty pełnotłuszczowe.

4. Również sposób podania sprawia, że danie smakuje jeszcze lepiej.

5.Należy się starać dodawać do zwykłych potraw dodatkową dawkę kalorii np. do zupy można dodać oliwę z oliwek, do musli kwaśną śmietanę z wysoką zawartością tłuszczu. Również soki owocowe to dobry pomysł na zwiększenie liczby kalorii.

6. Sport jest ważny. Aby spożywane kalorie nie przekształcały się od razu w rezerwy tłuszczu, ważny jest regularny trening. Dzięki temu wzmocnisz swoje mięśnie.

Zadbaj o zdrowie!