wtorek, 19 listopada 2013

Maroni - kasztan jadalny - prawdziwe, zdrowe zimowe pożywienie jako przekąska!

Na wielu rogach ulicznych  i w centrach handlowych , na imprezach firmowych i na jarmarkach bożonarodzeniowych , spotykasz sprzedawców ciepłych, świeżo pieczonych kasztanów jadalnych. One są najwspanialszymi towarzyszami jesienią i zimą . One smakują dzieciom i dorosłym  i zawierają wiele niespodzianek dla naszego zdrowia! Zjadasz jedną torebeczkę kasztanów , zjadłeś praktycznie pełnowartościowy posiłek  ( i jeszcze ogrzałeś sobie ręce...)

Tak, tak, po spożyciu jednej torebeczki tych  słodko - orzechowych kasztanów jadalnych  czujesz się  nasyconym: 100 gramów dostarcza nie tylko wartościowy błonnik , ale również 200 kilokalorii. Ale tylko 2 gramy tłuszczu! Tym samym wypierają one orzechy na całej linii: 100 gramów orzechów laskowych (585 kcal!) zawierają około 62 gramy tłuszczu na 100 gramów i orzechy makadamia (687kcal!) zawierają nawet 73 gramy tłuszczu! 

Jednocześnie trzeba podkreślić, że kasztany jadalne i maroni nie zawsze oznaczają to samo - faktycznie zostają podzielone  kasztany jadalne na dwie grupy : jedna  to - zwykłe kasztany jadalne, druga to tzw. prawdziwe maroni . Ostatnie są uważane za delikatniejszą formę  i są do rozpoznania poprzez ich formę serduszka  z trójkątną powierzchnią spodnią i czerwonawo-brązową łupiną z ciemnymi paskami .  Proste kasztany  są większe i mają okrągłą, jednostronnie płaską formę . Na południu Niemiec i w Austrii są zwane Keschtn.

Dlaczego są maroni tak zdrowe? Po pierwsze  zawierają wartościowe węglowodany  w formie skrobi , które zostają odblokowane poprzez prażenie. Dlatego są tak dobrze tolerowane  i dostarczają - bo łatwostrawne - szybko energię jako przekąski. Ponadto zawierają bardzo wartościowe białko. Po drugie  - są bogate w minerały i pierwiastki śladowe jak: potas, wapń, fosfor, siarka, żelazo, magnez, miedź i mangan. Ich brązowe nasiona zawierają witaminy E, C, witaminy z grupy B i Pro-witamię A -  beta-karoten.

Ogólnie można zauważyć: jeśli chcemy wszystko co wartościowe przyjmować z pożywieniem, to musimy jadać warzywa, owoce, jak i mięso czy ryby. Dlatego zastępuje jedna torebeczka  maroni pełnowartościowy posiłek. Szczególnie wieczorem, bo jest nie tylko lekkostrawna , ale również jako alkaliczny pokarm pomaga zużyć nadmierne kwasy. Ponadto działają kasztany relaksująco i wspierająco na sen.

Z wieloma witaminami grupy B , wapniem i fosforem wzmacniają nasze nerwy, kości  i zęby i wspierają organizm w procesie regeneracji  i popycie na sile. I z  bioflawonoidem rutyną  pomagają w problemach z żyłami i żylakami. Ponadto zawierają kasztany jadalne wiele innych do tej pory nie przeanlizowanych substancji , które upłynniają krew, wzmacniają ściany żył i dlatego zapobiegają powstawaniu żylaków.