piątek, 17 lipca 2009

Rekreacja dla żył - zdrowe żyły to piękne nogi!

Podstawą dla pięknych nóg są zdrowe żyły. Dzisiejszy styl życia i wymogi w pracy przyczyniają się do tego , że choroby żył stały się chorobami populacji . Pajączki, opuchlizny , napięcia, prawdziwy ból , nocne skurcze i żylaki  - to typowe objawy  zaburzeń krążenia i problemów z naczyniami krwionośnymi.  


Nogi Żyły pracują bardzo ciężko
Żyły przetłaczają codziennie około 4500 litrów krwi w kierunku serca. Aby tą krew przetrasportować muszą być ściskane  zawory żylne. Na skutek  siły ciężkości jest droga  z nóg do serca bardzo uciążliwa. Dlatego jest konieczna pomoc  muskulatury łydek i ud. Przy każdym kroku  ściska muskulatura żyły i transportuje krew przez organizm. Jeśli nie ma aktywacji mięśni na skutek siedzącego trybu życia , są zawory żylne bardzo powolnie ściskane  i ściany żył - rozciągane. Krew  gromadi się w nogach, tkanka nie może wytrzymać napięcia   układu naczyniowego i możliwe jest  wyciekanie płynu.
Co można zrobić , aby żyły pozostałe sprawne?
Ponieważ  choroby żył nie są uleczalne z dnia na dzień , jest bardzo ważnym, aby wiedzieć jak można im zapobiec, aby  nie pojawiły się dolegliwości.

Sprawność dla żył
Ze względu na mechanizm pompy mięśniowej dla powrotu krwi  do serca, jest regularny ruch dla zdrowego i prawidłowego  przebiegu pracy żył, bardzo ważny. 
Bardzo odpowiednimi rodzajami sportu są: pływanie, wędrowanie, jazda na rowerze, narciarstwo biegowe i taniec. Celowa gimnastyka dla wzmocnienia  muskulatury nóg jest również istotna. Jednym z ćwiczeń jest np. zmiana pozycji z palców na piętę jak i jazda rowerem w pozycji leżącej. 

Prawidłowo siedzieć i aktywnie stać  
Długotrwały siedzący lub stojący tryb  na miejscu pracy  jest szczególnym obciążeniem dla żył. Jeśli  nie można tego unikać , staraj się  utrzymać nogi w ciągłym ruchu. Kołysaj się na palcach, wymachuj nogą lub  rób okrężne ruchy nogą , kucaj  albo stawaj na palcach . To bardzo wspiera krążenie krwi w nogach. Również prawidłowa pozycja siedząca  pomaga w odciążeniu.  Udo i łydka powinny  tworzyć kąt prosty i nogi nie powinny dyndać. Nie krzyżuj nóg, bo tylko wtedy może swobodnie przepływać przez żyłę podkolanową.

Nogi trzymać wysoko
Trzymaj nogi, najlepiej w nocy, 10 cm powyżej serca.To wspiera przepływ zwrotny krwi.

Idealna waga ciała
Staraj się utrzymać idealną wagę ciała. Twoje nogi muszą nosić te kilogramy  i nadwaga obciąża żyły niesamowicie oraz upośledza poruszanie się przepony  - istotna stacja pompowania w organiźmie.

Pij dużo
Aby krew  lepiej płyneła w żyłach , powinno się pijać conajmniej 2 litry dziennie wody lub niesłodzonej herbaty. Alkohol poszerza żyły  i najlepiej jego wcale nie pijać. 
Wygodne ubrania i buty
Również zalecane jest wygodne ubranie. Wąski pas lub obcisłe buty wspierają powstawanie żyłaków. W butach konieczne jest zwrócenie uwagi na wysokość obcasu. Za wysokie obcasy , ale również całkowicie płaskie buty  redukują poruszanie się  muskulatury nóg i stawów kostki.

Unikać gorąca
W gorączce poszerzają się żyły i  więcej krwi się w nich gromadzi. Naczynia żylne lubią zimno. Dawaj im zimny prysznic, rozpoczynając od stóp do ud. Kneipp kuracje  i prysznice zmienne  są również  balsamem dla  Twoich nóg. Ale unikaj za gorących kąpieli , wizyt w saunie i prażącego słońca.