czwartek, 04 lutego 2010

Sprawny mózg - wzmacnia pamięć, logiczne myślenie i koncentrację

Ludzki mózg jest centralą  sterowania naszego organizmu. Z około 100 miliardami komórek nerwowych  reguluje i nadzoruje wszystkie własne funkcje organizmu jak oddychanie czy ciśnienie krwi. Ponadto steruje ruchy mięśni  i daje nam zdolność myślenia. My przetwarzamy w mózgu nasze nastroje  i uczucia, możemy uczyć się doświadczeń  i gromadzić pewne  zapamiętane rzeczy, które później wykorzystujemy. Denken

Ale jak to jest możliwe to wszystko zrealizować w  tylko 1300 gram ciężkiej strukturze białkowej o nazwie "mózg"?

Unikalne połączenie pnia mózgu i móżdżku, układu limbicznego i mózgu  to umożliwiają , aby sterować wszystkie ważne funkcje organizmu , myśleć, gromadzić doświadczenia  i je wykorzystywać. 

W krezomózgowiu - największej części mózgu , znajduje się  umysł, emocje  i świadome działanie. Pojedyńcze zakresy  mają specjalne zadania  jak mówienie, słuchanie i smakowanie. Mały móżdżek  utrzymuje równowagę  i koordynuje  , razem ze zwojami podstawowymi  nasze ruchy. Pień mózgowy , połączenie między mózgiem a  rdzeniem kręgowym , sreruje  nieświadome procesy jak serce, oddech , sen czy uczucie głodu . System limbiczny  jest decydującym w procesach pamięci , przetwarzaniu informacji i emocjach.

Każde uczucie aktywuje liczne komórki nerwowe - neurony - w naszej głowie , które są  ze sobą połączone. Wydajność umysłowa nie jest zależna od liczby  neuronów, ale powstaje na skutek połączeń między nimi  - tzw synapsy. Każda komórlka nerwowa ma  10 - 20 tysięcy połączeń z innymi neuronami . Stale powstają nowe siecie połączeń  i już niepotrzebne połączenia zostają zniszczone. Dzięki tej  zdolności do przystosowania się  może nasz umysł uczyć się nowego , pamiętać to co jest stare  lub pewne rzeczy zapomnieć. Mentalna pobudliwość  i trening umysłowy  pomagają utrzymać zdolności mózgu, a nawet je podnosić.

Mózg  gromadzi niesamowite ilości  poznanych rzeczy. On jest jak  system przetwarzania danych , który filtruje najważniejsze informacje  i je łączy z  istniejącymi . To jest możliwe na podstawie współpracy wielu  systemów pamięci.

Pamięć sensoryczna jest bardzo krótkotrwałą pamięcią. Tutaj zostają  odbierane i przetwarzane  bodźce zmysłowe jak ton, dźwięki  i obrazy. Ona obejmuje zewnętrzne  cechy , które po 5 sekundach zostają  pokryte  nowymi  wrażeniami.

Pamięć robocza jest pamięcią  krótkotrwałą, która zawiera wszystkie informacje, tak długo jak pracujemy. Jak tylko umysł nie koncentruje się na jakąś informację  zostaje ona usunięta w ciągu paru minut .

W pamięci długotrwałej  zostaną zzgromadzone dane  długotrwale  i mogą, w pewnym zakresie, zostać przywrócone przez całe życie. To jest możliwe tym lepiej, im bardziej chcemy  pamiętać pewne zdarzenia  i jak  bardzo są one  związane  z wcześniejszą wiedzą.

Nasz mózg potrzebuje regularnie  nowe wymagania, aby pozostał zdolnym. Pamięć trzeba trenować. Umysłowe aktywności są tak samo ważne jak  aktywności fizyczne. Umysłowa wydajność i samostanowienie  należą  do wysokiej jakości życia obok fizycznej sprawości. 

Rutyna jest trucizną dla naszego potencjału umysłowego.Na koncentracji, zdolności pamięci,  znalezieniu odpowiedniego słowa czy zdolności spostrzegania można tylko wtedy polegać , jeśli są one regularnie trenowane.  
Umysłowa wydajność jest wynkiem wzajemnego działania wielu czynnilków:

  • Aktywność psychiczna - szkolenia pamięci, czytanie, język, teatr, podróże, itp
  • Aktywność fizyczna - bieganie, sporty wytrzymałościowe, chodzenie po schodach, spacery
  • Zrównoważona dieta - pełnoziarniste produkty , warzywa, owoce, 2 litry płynów dziennie, itp
  • Kontakty towarzyskie - spotkania z przyjaciółmi, dyskusje, świątowanie..itp ..

Szczególnie ważne dla pamięci i przetwarzania informacji są żelazo, Ginkgo, niezbędne aminokwasy i kwas foliowy. Braku koncentracji zapobiega witaminy B1, B2 i E.

Dla treningu  różnych funkcji mózgu, istnieje wiele  specjalnych ćwiczeń , pomagających  trenować różne zakresy inteligencji.

Ćwiczenia kształcące zdolność do pozyskiwania i przechowywania informacji w pamięci krótkotrwałej są podstawą treningu pamięci.

Poprzez ćwiczenia pamięci, uczymy się imnformacje gromadzić i ponownie pamiętać. W tym przypadku trenujemy spichlerz pamięci i  zdolność do pamiętania. 

Zadania dla logiki  szkolą umiejętności analityczne i logiczne myślenie. Dodatkowo jest trenowana pamięć krótkotrwała.

Poprzez trening kreatywności żegnamy  się z ustalonymi paradygmatami  i zaczynamy widzieć problemy pod różnym puntem widzenia. 

Im szybciej zintegrujemy trening z naszym dniem codziennym , tym większa jest szansa , że bądziemy umysłowo pełnosprawnymi w podeszłym wieku.