środa, 01 lipca 2009

Pływaj dla zdrowia! - sport dla każdego!

Nareszcie zaczeły się wakacje! My spędzamy urlop nad morzem , jeziorem lub chodzimy codziennie na basen . Pływanie jest najbardziej lubianym sportem  letnim. Cieszysz się nie tylko chłodną wodą , ale również jest to najzdrowszy sport  wytrzymałościowy , który nadaje się dla każdego . Przyczyną tego są właściwości fizczne wody i jej działanie na ludzki organizm

Pływacki Lekkość wody

W wodzie, musisz nosić tylko dziesiątą część Twojej masy ciała. Dlatego są obciążane bardzo minimalnie więzadła i stawy . Z tego powodu nadaje się pływanie  wspaniale dla osób z nadwagą , ciężarnych , osób starszych i tych, które poddają się rehabilitacji po urazach.

Ruch w wodzie ma szereg działań w organizmie:

Podczas pływania  zostają aktywowane prawie wszystkie  grupy mięśni.Jak zaczniesz uprawiać sport, od razi poczujesz, że masz mięśnie , o egzystencji których do tej pory nic nie wiedziałeś. W wodzie jest łatwo wzmacniać mięśnie. Ciało musi walczyć przeciw  ciśnieniu i oporowi wody , ale to jest bardzo łatwe dzięki sile wyporu. Dlatego jest pływanie cudowne dla osób z problemami ze stawami, bólami kolan,krzyża czy pleców.
Pływanie jest prawdziwym spalaczem tłuszczu.  Z regularnym treningiem  spalasz  bogato kalorie i tłuszcz. Pływak zużywa  przy tym samym treningu  25% więcej kalorii , aniżeli  biegacz. Im zimniejsza jest woda , tym więcej energii jest konieczne  aby organizm mógł utrzymać temperaturą pracy mięśni i dkatego zostaje spalane więcej tłuszczu. Poza tym zostje uregulowany poziom cholesterolu  i tym samym spada ryzyka zwapnienia naczyń krwionośnych.  Z podwyższoną dostawą tlenu korzysta układ  krążenia. Ciśnienie krwi zostaje ustabilizowane . Za wysokie ciśnienie, spada , za niskie zbliża się prawidłowej normalnej wartości. Dzięki dłuższej dostwie tlenu mamy lekkość koncentracji  i możemy się łatwiej uporać z problemami dnia codziennego.
Ciśnienie hydrostatyczne w wodzie ma dodatkowy efekt działania: więcej limfy  zostaje pompowane  do naczyć i tym samym stają się one bardziej sprężyste.  Uderzenia nóg przy tylu pływania kraulem  aktywują pompę w nogach i  zapobiegają chorobom żył. Poprzez pływanie i wiosłowanie ramion  dochodzi do lekkiego działania masażu  i dzięki cośnieniu wody zostaje złagodzone  napięcie szyi i  łopatek.
Ulewna woda masuje  skórę podczas pływania i tkanka łączna  staje się jędrniejsza. To może spowodować zanikanie lekkich celulitów. 
Ponadto,zostają uwolnione endofiny - hormony szczęścia , ponieważpodczas pływania  jest bardzo aktywowany podstawowy metabolizm . I to ma pozytywny wpływ na nasz stan psychiczny . Stres, depresję czy negatywne myśli mogą być łatwiej zapomniane. 

Więc cieszyć się chłodną wodą!