poniedziałek, 05 lipca 2010

Przeciwutłeniacze - policja zdrowia

Wszędzie można przeczytać, że tylko z pomocą zbilansowanej diety , z dużymi ilościami owoców i warzyw  można być zdrowym.  Według piramidy odżywienia  powinniśmy jadać conajmniej 5 porcji owoców i warzyw  podzielone przez cały dzież . Wielkość porcji powinna odpowiadać  wielkości pięści.  Ale prawdę powiedziawszy : dajemy z tym radę? I dlaczego właśnie owoce i warzywa  mają być tak ważne w odżywianiu? fruits

Owoce i warzywa, ale również zboże i czerwone wino , herbata, kakao lub kawa  zawierają przeciwutleniacze , zwane również " wychwytyczami " wolnych rodników.  To są naturalne połączenia , które chronią nasze komórki przed  szkodliwym wpływem  tzw.  wolnych rodników. Normalnie należy w  cząstce do elektronu - proton . Ale istnieją także cząstki , które posiadają pojedyńcze niesparowane elektrony . To są wolne rodniki.  Ponieważ one szukają połączeń , są one szczególnie  aktywne w reakcjach , które nie zawsze są pozytywne dla ludzkiego organizmu . One atakują ochronne  membrany komórkowe , istotne dla życia lipidy i białka oraz uszkadzają DNA.

Naturalne przeciwutleniacze są własnymi enzymami organizmu  i mogą zostać spożyte z pożywieniem . Ochronne składniki , które neutralizują wolne rodniki poprzez łączenie się z ich wolnym  elektronem.  Cała grupa witamin, minerałów i drugorzędnych substancji roślinnych  wspiera  produkcję tych enzymów  albo działa ochronnie lub przeciwutleniaczowo na komórkę.

Wśród witamin i minerałów  mają następujące przeciwutleniaczowe działanie:

  • Witamina C - zawarta w owocach cytrusowych, porzeczkach, kiwi, truskawkach, rokitniku z kwaśnym smakiem. Ona jest także zawarta w papryce, pomidorach i kapuście. 
  • Witamina E - występuje przede wszystkim w olejach roślinnych, zbożu, orzechach. Należy do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.
  • Beta-karoten - zostaje przekształcony w organizmie na  witaminę A. Jest żółto - czerwony barwnik  marchwi, dyni, papryki, pomidorów, brokuł, kalafiora, kapusty, czerwonych kartofli, brzoskwiń, moreli i mango.
  • Selen - jest głównie wchłaniany z pożywieniem pochodzenia zwierzęcego  jak mięso i ryby. Ale występuje także w  warzywach, kartoflach i owocach
  • Cynk - organizm może wykorzystać lepiej cynk z pokarmów zwierzęcych . Jego zapotrzebowanie zostaje pokryte przez sery i mięso.

Oprócz witamin chronią organizm przed wolnymi rodnikami drugorządne roślinne składniki odżywcze

  • Flawonoidy - wiśnie, śliwki, jabłka, jagody, czerwona kapusta, rzodkiewka, cebula, rzodkiewka i bakłaż
  • Polifenole - dają kolor czerwono-fioletowym owocom  jak:  wiśnie, winogrona lub czerwona kapusta. Zapewniają  różnorodność barw zielonej i czarnej herbaty i znajdują się w kakao i ziarnch kawy.
  • Siarczki - są również liczone jako przeciwutleniacze. Dają ostry zapach  czosnku, cebuli, szalotki, pory i szczypiorku.
  • Saponiny - smakują lekko gorzko i są w roślinach strączkowych i szpinaku.
  • Karotenoidy - czerwony barwnik jest likopen  należy do karotenoidów zawartych w pomidorach.

Udowodniono, że  poprzez wyrównane odżywianie  z dużą ilością warzyw i owoców można pokryć dzienne zapotrzebowanie  na mikroodżywki . Poprzez szkodliwy wpływ naszego środowiska  jak promienowanie UV , radioaktywne i trucizny środowiska ( dym papierosów, leki...) , stres i  niezdrowy tryb życia  może dojść do zaburzeń równowagfi , do nadmiernego niszczenia komórek  poprzez wolne rodniki.  Ta zaburzona równowaga  jest zwana stresem oksydacyjnym.  On jest  powodem wczesnego  starzenia się  i wielu chorób . Szczegónie choroby degeneracyjne , choroby krążenia , Alzheimera, Parkinson , zaćma ale również nowotwory .

Zrównoważona dieta jest dzisiaj bezproblemowa.  Analizy środowiska  wykazują , że choroby cywilizacyjne  wzrastają . Z tego powodu  jest przyjmowanie  przeciwutleniaczy jako suplementu diety  sensowne  . Ale kombinacja  różnych substancji działających może temu najlepiej zapobiec.