poniedziałek, 14 października 2013

Wozyta w saunie zapobiega przeziębieniom i upiększa skórę

W Finlandii należy sauna do dziedzictwa kulturowego  - nie bez powodu jest u nas zwana  ta forma " sauną fińską". Na dalekiej północy Europy  podejrzewano już od dawna, że wizyta w saunie  ma bardzo dobroczynne działanie na ludzi  - dzisiaj jest to medycznie udokumentowane. Wizyta w saunie  zapobiega przeziębieniom , jest wspaniałym treningiem dla krążenia , wspiera  ukrwienie skóry , rozluźnia mięśnie i zahartowuje.

Dla wzmocnienia systemu immunologicznego polecają eksperci wizytę między 8 a 15 minutami  - i to 1-2 razy w tygodniu . Poprzez wysokie temperatury  zostają niszczone  patogeny w organiźmie  i tym samym wspierany system obronny. 

Konieczna jest ostrożność, jeśli  już jest się chorym.  Przy pierwszych objawach  może być przyjemnym użycie sauny . Niestety to może mieć również negatywne działanie  i prowadzić do prawdziwego wybuchu choroby. W tym przypadku jest  łaźnia parowa o wiele lepszą alternatywą.

Szczytem wizyty w saunie jest napar - często z olejkami  eterycznymi. Pierwotnie używano, jako klasyczny olejek w saunie, olejek pochodzący z liści brzozy - dzisiaj jest ich o wiele, wiele więcej. Olej z owoców cytrusowych ( Neroli - z kwiatów pomarańczy gorzkiej, olejki bergamotki, cytryny  i pomarańczy)poprawiają nastrój , uaktywniają , łagodzą nerwowość i poprawiają koncentrację.
W chorobach dróg oddechowych  sprawdziły się olejki: eukaliptusowy, jak i pochodzące z igieł świerka  i sosny. Szczególnie łagodząco przy bólach mięśniowych i uwalniająco skurcze mięśni działają  olejek mirry, eukaliptusa i cytryny. Przy zaburzeniach snu pomagają  olejek cedru i mandarynki.

Na zakończenie wizyty w saunie jest konieczne ochłodzenie.  Najpierw  na świeże powietrze, aby drogi oddechowe  normalnie pracowały. Następnie krótko spłukać pot - i na 10 sekund zanurzyć w lodowatej wodzie! Konieczna jest przerwa relaksacyjna , aby krążenie  odpoczęło. 

W starożytnej Finlandii używano sauny przede wszystkim , aby się dobrze rozgrzewać w zimnych miesiącach roku . W dzisiejszych czasach zapewnia to ogrzewanie w pomieszczeniach i odpowiednia odzież. Regularne wizyty w saunie  mają pobudzające działanie na  nastrój i łagodzą bółe skurczowe. Co oznacza - również osoby w depresyjnym nastroju , z  Burn - Out symptomami i podobnymi powinny reguarnie używać sauny, jako formy terapii.

Ale również skóra korzysta z  regularnych wizyt w saunie. Przez zmiany ciepła i zimna  zostaje bardzo starannie oczyszczoną  i pojawia się lepszy jej wygląd. Ponadto zostaje lepiej zaopatrona w tlen i odżywki , co pobudza produkcję nowych komórek. Pocenie się i częste  użycie wody  pozwalają napęcznieć warstwie rogowej skóry. Zrogowaciałe komórki  są rozkuźniane  i mogą być po prostu opłukane. Tym samym jest użycie sauny formą kąpieli, ale o wiele delikatniejszą  i bardzo skuteczną.  Skóra czuje się " czysto" , jedwabiście  i ma bardzo ładny zdrowy, różowy kolor. W połączeniu z regularnym używaniem sauny można zapobiegać procesowi starzenia się skóry.