czwartek, 07 października 2010

Sauna - gorąca rozkosz przeciw przeziębieniu

Temperatury na zewnątrz opadają  już jesienią. Najlepsza okazja złapania przeziębienia. Z tego powodu  podnosi się skala  popularności sauny. Nie tylko z powodu gorącej przyjemności relaksacyjnej , ale również dla wzmocnienia systemu immunologicznego  saunaw walce przeciw wirusom i bakteriom w zimnych porach roku.

Dlaczego sauna ma pozytywny wpływ na zdrowie?

Badania pokazują, że  regularne wizyty w saunie  redukują przeziębienia , ponieważ one wzmacniają siły odpornościowe. W saunie przyśpiesza się puls , podnosi się produkcja potu , dochodzi do zmiany oddychania  i uwalniania endofin.

Ale najważniejsza jest odmiana  gorącej kabiny sauny z następnam  zanurzaniem w  zimnej wodzie.  Poprzez stałe zmiany  gorąca i zimna  uczy się organizm  dopasowywać do tych zmiennych sytuacji.  Naczynia mogą się szybciej poszerzyć  lub zwężyć. To znaczy , że organizm może szybciej się dopasować  i koncentrować na konfrontację z wirusami i bakteriami.

Jak różnią się różne typy sauny?

Sauna pochodzi z Finlandii. Z tego powodu, nie brak w każdym zakresie  spa sauny fińskiej - kabina drewniana  z temp między 80 - 100  stopni , z wilgocią  z około 10 procent . Napary z olejków eterycznych  podnoszą pocenie się.

Sanarium zwany także bio  - sauną jest bardziej delikatny.  Ona osiąga temp około 60 stopni  Celzjusza  przy wilgotności z 50%. Ze względu na mniejszą gorączkę  nie ma tutaj naparów. Często spotykasz naczynia z olejkami eterycznymi  , aby rozprowadzać ich zapach w saunie.

Sauna ziemna  jest bardzo podobna do sauny fińskiej. Tutaj jest jej podstawa zamurowana i dlatego jest w niej bardziej gorąco. Temp. osiąga 110 stopni Celzjusza. .

Tylko  40 stopni wynosi temp. w  tepidarium. Tutaj można wzmocnić układ krążenia, bez jego obciążania.

W łaźniach parowych  pocisz się przy wilgoci z 100% i temp. 60 stopni . Para powoduje lekką warstwę wodną na skórze  i dlatego nie odczuwasz gorąca bardzo szybko.  Z tego powodu odcuwa wielu te  łaźnie jako bardzo przyjemne. Ale tam, gdzie płyn dotarł do skóry , poci się ona trudniej i organizm zostaje dodatkowo obciążony.

Coraz częściej jest proponowana, pochodząca z Turcji, łaźnia turecka.  To jest także łaźnia parowa . W niej nie jest ważny spokój i pocenie się, ale również oczyszczanie.  Tellak ( ratownik)  przeprowadza masaże . W tej łaźni jest bardzo ostra segregacja płci. 

Która sauna  najlepiej dla Ciebie pasuje , musisz znaleźć samemu.  Aby jak najdłużej cieszyć się sauną powinieneś zwrócić uwagę na parę wskazówek:

- weź dużo czasu i już podczas drogi do sauny  spróbuj się uspokoić.  Wszelkie czynniki stresu , jak komórka, musisz zostawić w domu . Jeśli chcesz częściej korzystać z sauny , potrzebujesz conajmniej 2 - 3 godzin , dla osiągnięcia relaksu. 

 - zrezygnuj z obfitego posiłku  przed sauną, bo może leżeć w żołądku. Nie chodź głodnym do sauny . najlepiej spożywać posiłek 2 godziny przed wizytą  i w lekkiej formie. Podczas wizyty konieczne jest picie , dla wyrównania poziomu płynów. Alkohol i papierosy  nie są dopuszczone, bo mają wpływ na krążenie.

 - nawet jeśli to nie jest dla ciebie łatwe  nie używaj ubrania  kąpielowego w saunie. To ubrania hamuje  odpływ potu . Wytarczający jest ręcznik.

 -przed wejściem do sauny należy dokładnie brać prysznic, aby tłuszcze i olejki zostały spłukane.  Całkowicie suchym  idziesz do sauny , ponieważ sucha skóra łatwiej się poci . Najlepiej jest zająć miejsce na poziomie środkowym  lub górnym , ponieważ napary obciążają mniej krążenie . Idealym jest leżenie na ławce. Ta pozycja umożliwia dla serca  łatwiejsze pompowanie krwi.  Aby na końcu nie zakręciło się w głowei  najlepiej usiądź na 2 minuty  . Kto chce być obecnym przy ostanim naparze powinien z nim zakożczyć swoją wizytę.

Olejki zapachowe dla zdrowia!

Olejki zapachowe w saunie , powinny być użye według własnych potrzeb:

  • Owoce cytrusowe - orzeźwiający , pobudzający zapach. Zapach idealny do redukcji stresu.
  • Eukaliptus - Oczyszcza drogi oddechowe i jest dobry na przeziębienia.
  • Jaśmin - pomaga przy podrażnieniach skóry  i skurczach mięśniowych
  • Melisa - wlew oleju melisy umożliwia odpoczynek  i następny głęboki sen. .
  • Miód -  nektar ma działanie przeciwzapalne. Jego słodkawy zapach jest bardzo popularny.
  • Rozmaryn - zapobiega przeziębieniu  i pobudza krążenie
  • Mięta - zapobiega bólom głowy i uwalnia drogi oddechowe