Sen polifazowy - co to jest?

poniedziałek, 05 grudnia 2016

Sen polifazowy - co to jest?

Wyobraź sobie, że śpisz tylko 2 godziny dziennie, a mimo to jesteś rześkim i wypoczętym. Co zrobisz z resztą czasu?

W internecie w ostatnich latach pojawia się coraz więcej informacji na temat snu polifazowego. Sen polifazowy polega na zamianie jednego długiego snu, na kilka małych drzemek w ciągu dnia. Pojawiają się nawet twierdzenia, że sen polifazowy daje nam więcej energii niż sen normalny. Czy jest to możliwe?

Faktem jest, że sen każdego człowieka zmienia się kilka razy w życiu. Zapotrzebowanie na sen zależy od wieku człowieka, im młodsza osoba, tym więcej snu potrzebuje. Niemowlę śpi nawet kilka razy w ciągu dnia przez krótszy czas, dorośli natomiast potrzebują dłuższej fazy snu w ciągu nocy, a osoby starsze śpią krócej w ciągu nocy, ale odbywają często popołudniową drzemkę.

Istnieją różne metody spania

Sen jednofazowy

Jest popularny na całym świecie, polega na tym, że śpimy raz na dobę przez około osiem godzin.

Sen dwufazowy (bifazowy)

Ten zwyczaj snu spotykany jest często w krajach południowych oraz wśród osób starszych. Nocny sen zostaje skrócony do 6 godzin, a w ciągu dnia robi się 20-minutową drzemkę. Istnieje również schemat 4,5 godziny snu w ciągu nocy i 1,5 godziny drzemki w południe.

Everyman

Wypoczynek nocny skraca się jeszcze bardziej. Faza ta polega na spaniu tylko 1,5 do maksymalnie 4,5 godzin w ciągu nocy, jednak ilość drzemek wzrasta od dwóch nawet do pięciu w ciągu dnia.

Dymaxion

Polega na spaniu 4 razy dziennie na dobę po 30 minut, co daje razem 2 godziny snu na dobę. Każda drzemka co 6 godzin.

Uberman

Polega na spaniu 2 godzin na dobę, ale 6 razy dziennie po 20 minut.

Jak to wygląda w teorii?

Po trzech tygodniach organizm nauczy się od razu przechodzić w niezbędną fazę snu REM, która jest potrzebna do regeneracji mózgu. Dlatego zakłada się, że ekstremalne modele snu jak np. Dymaxion są wystarczające dla ciała i umysłu. Eksperci są jednak zgodni, że wypoczęty organizm potrzebuje nie tylko fazy REM, ale również głębokiego snu. Nie zostało to jednak udowodnione naukowo.

Czy taki sen jest zdrowy?

Dwie godziny snu początkowo wydawać się bardzo niezdrowe. Każdy wie, że zbyt mało snu jest złe. Niestety, nie ma to żadnych naukowych badań, aby polyphasischem sen. Przedmiotem jest po prostu zbyt nowe, dlaczego nauka nie jest nim zainteresowany. W internecie istnieje już wiele self-raporty. Jest wielokrotnie zwracał się do różnych skutków ubocznych. W skrajnych modeli jak Dymaxion z. B. spada moc natychmiast, jeśli jeden zdobywa sobie drzemkę.

Ponadto, okres przejściowy, w których rozpoczyna się nowy wzorzec spania, bardzo trudne. Człowiek jest ciągle zmęczony, zepsuty, wydajność spada dramatycznie i nie możesz się skoncentrować. Jeśli przeżył to dwa do trzech tygodni, nie może być jeszcze później do zmiany własnego wizerunku. Ponadto, raz po raz informuje, że naprzemienne fazy euforii z ekstremalnych fazy zmęczenia.

Czy ekstremalne sen w ogóle możliwe?

Każdy z nas wie, że zbyt mała ilość snu jest szkodliwa dla zdrowia. Niestety nie ma wystarczających danych naukowych dotyczących negatywnych skutków spowodowanych przez sen wielofazowy. W sieci możemy znaleźć jednak relacje osób, które same poddały się temu eksperymentowi. Osoby te wskazują często uwagę na różne skutki uboczne. Przy wykorzystaniu metody snu Dymaxion często u osób spada wydajność.

Faza przejściowa, kiedy następuje zmiana ze snu monofazowego na sen wielofazowy, jest bardzo trudna. Często czujemy się zmęczeni, jesteśmy w złym nastroju, spada nasza wydajność i mamy problemy z koncentracją. Po okresie pełnej adaptacji mimo to wiele osób szybko przechodzi ze stanu zadowolenia w stan zmęczenia.

Czy ekstremalne modele snu są w ogóle możliwe?

Coraz częściej pojawiają się opinie osób, które twierdzą, że przez wiele miesięcy stosowały sen wielofazowy. Jednak często przerywano ten eksperyment, ponieważ było on zbyt męczący. Można w tym miejscu stwierdzić, że człowiek ma większe zapotrzebowanie na sen. Eksperci wskazują również na ważność rytmu dobowego. W nocy odczuwamy większe zmęczenie ze względu na brak światła słonecznego.

W świecie sportowców ekstremalne modele snu wykorzystywane są częściej. Na przykład sportowcy, którzy biorą udział w kilkudniowych wyścigach rowerowych mają skłonności do snu polifazowego. W ten sposób można utrzymać wysiłek na stałym poziomie. Oczywiście są to tylko krótkie fazy. Prawie żaden profesjonalny sportowiec nie wytrzymałby tego wiele miesięcy.

Wniosek:

Większość przeprowadzonych eksperymentów została przerwana. Częstym powodem była zbyt mała ilość snu, co oznacza, że modele te są niezbyt praktyczne. Model Uberman, przy którym musimy spać co 4 godziny burzy nasz porządek dnia. Tylko nieliczni potrafią kłaść się spać co cztery godziny.

Ponadto należy się zastanowić: Co będziesz robić w nocy, gdy wszyscy śpią, a sklepy są zamknięte. Sen byłby dobrym rozwiązaniem!