Silny układ odpornościowy dzięki właściwej żywności

poniedziałek, 09 stycznia 2017

Silny układ odpornościowy dzięki właściwej żywności

Istnieją ludzie, którzy są po prostu ciągle chorzy. Jedno przeziębienie się kończy, następne zaczyna. Powodem jest często słaby układ odpornościowy.

Czy dobrze, czy źle działa nasz układ odpornościowy, zależy od wielu czynników. W szczególności dieta odgrywa ważną rolę.

Ogólnie nie można powiedzieć, że pewien produkt spożywczy jest szczególnie dobry dla naszego układu odpornościowego. Raczej jest to oddziaływanie różnych substancji. Dlatego zrównoważona, pełna i zdrowa dieta jest bardzo ważna.

Ważne składniki dla układu odpornościowego

Jeśli już się zachorowało, nie wyzdrowieć tylko zdrowo się odżywiając. Dlatego profilaktyczne wzmocnienie obrony immunologicznej jest właściwym sposobem. Nasz układ odpornościowy potrzebuje całego szeregu różnych substancji, które występują w różnych produktach spożywczych, aby mógł dobrze funkcjonować. Należą do nich:

  • Białka: są częścią przeciwciał oraz innych substancji czynnych układu odpornościowego.
  • Tłuszcze wpływają także na układ odpornościowy.
  • Witaminy: klasyka. Im bardziej różnorodne witaminy w diecie, tym lepiej. Witaminy jako przeciwutleniacze chronią nasz organizm przed wolnymi rodnikami.
  • Minerały i pierwiastki śladowe: Tutaj wyróżniają się cynk i selen. Również inne substancje mają pozytywny wpływ na nasz układ obronny.
  • Składniki odżywcze: Niewielu z nas wie, że te substancje są bardzo ważne dla naszego układu odpornościowego. Do tej pory znanych jest ok. 30 000 różnych składników odżywczych, wśród których znajdują się flawonoidy, polifenole lub antocyjany. Pozytywne sposoby działania tych substancji w naszym organizmie są bardzo zróżnicowane, co nie jest zaskakujące przy tak dużej liczbie. Wiele z nich jest również dobrych dla naszego układu odpornościowego oraz pomaga w obronie przed wirusami i bakteriami. Składniki odżywcze są zawarte tylko w pokarmach pochodzenia roślinnego. Znajdziemy je zarówno w owocach i warzywach, a także w roślinach strączkowych, zbożach, nasionach, orzechach, a nawet kawie i herbacie.

Co się liczy

Ważne jest co, jak często i ile tego jemy. Powstanie i przebieg wielu chorób dużej mierze zależy od naszych nawyków żywieniowych i stylu życia.

Rodzaj pokarmu, który spożywamy, determinuje jego działanie ochronne. Przyjmowanie wielu różnych substancji jest ważne, ponieważ tylko skomplikowane wzajemne oddziaływanie różnych składników żywności pokazuje najlepsze efekty.

Zatem nie jest ważna suma niezbędnych składników odżywczych, ważniejsze jest zróżnicowanie wszystkich składników odżywczych, bo tylko wtedy rozwijają się pozytywne interakcje.

Najlepszy efekt

Najbardziej skuteczna jest całkowicie zdrowa dieta przy jednoczesnym aktywnym stylu życia. Regularne ćwiczenia i sport wzmacniają dodatkowo układ odpornościowy.

Zmiany w ostatniej chwili nie wystarczają. Nie mają one praktycznie żadnego skutecznego, długoterminowego wpływu w zapobieganiu chorobom. To znaczy, że nagłe wypicie litra świeżo wyciśniętego soku pomarańczowego nie zapobiegnie przeziębieniu. Tylko regularnie zbilansowana dieta prowadzi do celu.

Dlaczego zbilansowana dieta jest ważna

Zrównoważona dieta zapewni ci zdrowie. Zapobiega również powstawaniu niedoborów istotnych substancji ważnych dla organizmu.

Nie ważna jest jednak ilość. Ważny jest jakościowy skład.

Najlepiej spożywać produkty, które mają prawidłowy skład kwasów tłuszczowych, właściwy stosunek węglowodanów o długich i krótkich łańcuchach oraz prawidłowy skład białka i aminokwasów. Jeśli to wszystko zbyt skomplikowane, to można zapamiętać poniższe podstawowe zalecenia żywieniowe:

  • dużo owoców i warzyw
  • wiele pełnoziarnistych produktów
  • zmniejszenie spożywania produktów mlecznych
  • mniej mięsa
  • mniej cukru
  • nie spożywanie przemysłowo przetworzonej żywności