Siła woli w służbie treningu zwieńczonego sukcesem

piątek, 30 sierpnia 2019

Siła woli w służbie treningu zwieńczonego sukcesem

Co możemy zrobić, gdy prawidłowe przeprowadzenie treningu sprawia nam trudność.

Kiedy zaczynasz regularnie ćwiczyć lub trenować nowy typ sportu, wszystko ma ekscytujący zapach nieznanego. To sprawia, że na początku jesteś pełny motywacji, którą łatwo jest utrzymać. Jednakże z czasem pojawia się opór wobec znanych schematów. Początkowo atrakcyjne zajęcie przeradza się w rutynę, toteż- bądźmy szczerzy- staje się ono nudne. Wówczas potrzebne są odwaga i zdecydowanie. Trzeba zacisnąć zęby, aby pomyślnie przejść trening i zobaczyć poprawę. Droga do mistrzowstwa jest długa.

Co to jest silna wola?

W gruncie rzeczy chodzi tu o wytrzymałość i o pasję do osiągania celów, które wymagają długotrwałego wysiłku. Ten typ zdolności można też rozumieć jako determinację.

Większość ludzi łączy silną wolę z bezwzględnym niepoddawaniem się, a co za tym idzie, z brakiem wyrozumiałości wobec własnych słabości. Zwykle zwodzi nas obraz skrajnej sytuacji, kiedy to człowiek pokonuje własne ograniczenia, co wznosi go w naszych oczach na wyższy poziom. Opisana sytuacja nie jest jednak oznaką siły woli. Zachowanie regularności działań również wtedy, kiedy nie ma się na to ochoty - oto jest silna wola.

Badania nad tym zagadnieniem pokazują, że ludzie wykazujący silną wolę, innnymi słowami - determinację, zwykle osiągają zamierzone cele. Przy tym studenci odznaczający się większymi pokładami silnej woli osiągali lepsze wyniki w nauce, niż "inteligentniejsi" studenci, którzy nie wykazywali silnej woli.

Jak można rozwinąć silną wolę?

Silna wola jest teoretycznie dość łatwa do wyćwiczenia. Wystarczy, że będziesz podążać za następującymi trzema krokami:

Krok pierwszy: Zdefiniowanie

Aby móc wyćwiczyć silną wolę oraz ją utrzymać - również wtedy, kiedy zupełnie nie ma się na nic ochoty - trzeba sobie uświadomić, co według ogólnej definicji jest silną wolą. To zupełnie naturalne, że intuicyjne rozumienie tego pojęcia będzie się nieco różnić w zależności od osoby.

Silna wola może oznaczać, że ktoś:

  • nie opuścił żadnego z wyznaczonych treningów w trakcie całego miesiąca,
  • konsekwentnie przestrzegał diety przez wcześniej wyznaczony okres,
  • ukończył zleconą pracę na kilka dni przed terminem wyznaczonym na początku.

Ważne jest, żeby każdy dobrze zrozumiał, jakie znaczenie przypisuje silnej woli. Tylko wtedy można rozpocząć pracę nad jej osiągnięciem.

Krok drugi : Małe zwycięstwa

Wiele osób uważa, że silną wolę ma ten, kto balansuje na granicy wytrzymałości ignorując swoje słabości. Silna wola jest ważna w codzienności każdego z nas, a nie w ekstremalnych sytuacjach, które w obecnych czasach przytrafiają się nam wyjątkowo rzadko.

Silna wola jest jak mięsień, który można wyćwiczyć. Nad tym musimy jednak pracować regularnie, nieustannie mając na uwadze cel naszych działań. Oto kilka przykładów, jak można dojść do pożądanego wyniku:

- zamiast dziesięciu powtórzeń wymagającego ćwiczenia, wykonaj ich jedenaście,

- wybierz aktywną formę wypoczynku zamiast łatwiejszej pasywnej formy, np. przeczytaj rozdział książki zamiast obejrzeć odcinek serialu,

- zrezygnuj z deseru po zjedzeniu obiadu.

Cel przyświęcający tym drobnym codziennym zadaniom to udowodnienie samemu sobie, że ma się odwagę, aby wziąć się w garść i stawić czoła życiu - kiedy nadejdzie czas tej próby, będziesz mieć niezbędne pokłady mocy, aby wyjść pomyślnie z każdej sytuacji.

Krok trzeci: Wzmacniaj przyzwyczajenia

Do osiągnięcia silnej woli niezbędna jest nie tylko motywacja. Zamiarem jest codzienne dawanie wyrazu swojej ambicji - staje się to łatwiejsze przy celowym kreowaniu zwyczajów. Tak właśnie można pokonać wyzwania w najłatwiejszy sposób - co z kolei dodatkowo służy wzmocnieniu naszej woli.

Ci z nas, którzy posiadają takie cechy, nie muszą być odważniejsi, inteligentniejsi lub bardziej utalentowani od innych, aby osiągnać sukces. Wystarczy, że będą działać bardziej konsekwentnie niż pozostali. Na końcu tej drogi czeka osiągnięcie siły woli oraz dobrych przyzwyczajeń. Celem samym w sobie jest częstsze wykonywanie zamierzonej czynności - codzienne ćwiczenie oraz postępowanie zgodnie z przygotowanym planem.

Ludzie z większymi pokładami silnej woli trenują również wtedy, kiedy w danej chwili nie czują na to ochoty, kiedy pogoda zdaje się być niesprzyjająca lub akurat o tej porze w telewizji nadawany jest ulubiony program. Przyświeca im wizja celu i dlatego też robią wszystko, co w ich mocy, aby stała się ona rzeczywistością.

Podsumowanie

Siła woli nie oznacza bezwzględności wobec samego siebie. W tym pojęciu chodzi bardziej o to, żeby postępować zgodnie z wyznaczonym planem nawet wtedy, kiedy aktualnie nie ma się na to ochoty. Dlatego w tym przypadku powinniśmy świadomie użyć siły przyzwyczajenia. Swoją wolę wzmocniliśmy wtedy, gdy sami możemy stwierdzić: " za bardzo się przyzwyczaiłem, aby teraz zrezygnować".