Sport bezpieczny dla stawów - jak to robić

poniedziałek, 23 marca 2020

Sport bezpieczny dla stawów - jak to robić

Stawy są niezbędne dla naszej mobilności. Jeśli mamy z nimi problemy, zdolność do poruszania się bardzo szybko staje się ograniczona. Obciążenia udarowe, tj.nagle występujące, twarde, gwałtowne obciążenia, są bardzo złe. Niemniej jednak, nawet przy bólu stawów, aktywność sportowa jest możliwa, jeśli się nim odpowiednio zajmiesz, wprowadzisz kilka modyfikacji i postępujesz konsekwentnie.

Właściwe obciążenie

Ciało ludzkie ma około 140 stawów, z których najbardziej znanymi są łokcie, kostki, nadgarstki, biodra, kolana, ramiona lub kręgosłup. U większości osób stawy działają dobrze, dopóki nie zostaną uszkodzone. Najbardziej znanymi chorobami stawów są reumatyzm i choroba zwyrodnieniowa stawów, ale przeciążenie spowodowane zbyt dużą lub nieprawidłowo uprawianym sportem może również uszkodzić nasze stawy. Dobra wiadomość: sport jest nadal możliwy i należy go uprawiać. Należy jednak pamiętać o kilku kwestiach.

Chrząstka: smar do stawów

To chrząstki stawowe pozwalają nam się poruszać. Są jak gąbka wypełniona wodą. Gdy staw jest obciążony, naciska na chrząstkę i płyn wchodzi do przestrzeni stawu. W ten sposób złącze jest smarowane. Jednak im dłużej chrząstka jest w jednej pozycji, tym bardziej jest obciążana, co ją uszkadza.

Co jest złe dla chrząstki

Nasze chrząstki naprawdę ulegają uszkodzeniu, jeśli są regularnie narażone na silne, nagłe obciążenia udarowe, ale również sporty, w których staw zbyt długo pozostaje w jednej pozycji, są nieoptymalne.

Niestety, same stawy nie mogą być dobrze trenowane. Pomocne jest jednak wzmocnienie otaczających mięśni, ponieważ ma to pozytywny wpływ na staw, ponieważ uwalnia go silna struktura mięśni.

Sporty, które są bedzpieczne dla stawów

Jeśli masz już uszkodzenia stawów, powinieneś również poszukać sportów, w których występuje tylko kilka stresujących ruchów. Najlepszym tego przykładem jest pływanie. Nie występują silne wstrząsy, a nasza masa ciała zmniejsza się w wodzie, co dodatkowo odciąża stawy. Alternatywą dla tego jest aquagym. Jest idealny dla osób z nadwagą ze względu na opór wody, który pomaga zmniejszyć obciążenie stawów.

Ale nie zawsze musi to być sport wodny. Istnieje również wiele możliwości łagodnego treningu na lądzie. Należą do nich na przykład

  • Jazda na rowerze
  • Gimnastyka
  • Ćwiczenia z taśmami

Najlepiej, jeśli udasz się do lekarza w celu zbadania problematycznego stawu. Z pomocą specjalisty możesz wybrać sport, w którym ten staw nie będzie obciążony. Nie jest dobrym pomysłem grać w tenisa z bólem barku. Jogging byłby lepszy w tym przypadku, ale jest to nieodpowiedni sport przy bólu kolana.

Dzięki pomocy medycznej możesz również dowiedzieć się, czy uszkodzenie stawów jest naprawdę odpowiedzialne za ból. Ból może również wynikać z niewłaściwej techniki lub niestabilnego stawu.

Zmodyfikuj sport

Jeśli jest tylko jeden sport, który budzi w tobie pasję i jeśli nie chcesz się bez niego obejść pomimo bólu stawów, zawsze istnieje możliwość modyfikacji tego sportu. Zamiast joggingu możesz przełączyć się na chodzenie, jeśli masz problemy z kolanami - lub zmień powierzchnię. W przeciwieństwie do drogi asfaltowej droga gruntowa lub łąka oferuje miększą podstawę bez zbyt wielu przeszkód (jak ma to miejsce w przypadku ścieżek leśnych).

Słuchaj ciała

Najważniejsze w perspektywie długoterminowej jest to, że słuchamy naszych ciał. Ból jest zawsze znakiem, że pojawił się jakiś problem. Być może wysiłek związany z naszym obecnym stanem treningowym jest zbyt duży lub zraniliśmy się. Ważne jest, abyś poważnie traktował bolesne stawy i robił coś inaczej, zamiast je ignorować. To dawka powoduje zatrucie i zawsze istnieje alternatywne ćwiczenie, w którym ból nie będzie CI dokuczał.