środa, 15 października 2014

Sypiasz dobrze? Parę porad dla relaksującego snu

Ankiety wykazały następujący, niepokojący obraz: prawie połowa kobiet i co czwarty mężczyzna bardzo źle sypiają. Dlatego coraz więcej osób " pomaga" sobie tabletkami  i tym samym wstępuje w błędne koło: jeśli raz kiedyś nie mają tabletki, nie są w stanie zasnąć! Lepiej jest spróbować sprawdzonymi metodami domowymi  lub innymi sztuczkami  trzymać się z daleko od tej zależności...

Codzienny stres w pracy i z rodziną, przegrzana sypialnia napchana książkami, odzieżą, aktami, do tego jeszcze komputer stojący obok łóżka i telefon... wszystko to brzmi bardzo martwiąco. Jeszcze dochoidzi do tego przeciążony późną kolacją żołądek, brak prawdziwego ruchu już od paru tygodni  i na zewnątrz palną się lampy uliczne i ich światło wnika do sypialni. I żeby nie było już dosyć mamy dzisiaj pełnię księżyca, który nam świeci w oczy... Szczerze mówiąc - kto może w takich sytuacjach dobrze spać?

Niezależnie od okoliczności zewnętrznych, które możemy zlikwidować ( wieczorem jadać mało i lekkie potrawy, sypiałnię uwolnić od tego bałaganu i przewietrzyć , wirczorem zrobić spacerek przed spaniem , zasłonić okna...)pozostaje nadal stres i niepokój  -  kraina snów  staje się nieosiągalną.

Często, nerwowość i bezsenność  , mimo ołowianego zmęczenia, są pierwszym objawem  niedoboru magnezu .   Szczególnie wtedy, gdy dodatowo masz skurcze  w łydkach. Specjalne mieszanki ziołowe lub kombinacje zapachowe  mogą ułatwić  zasypianie i przesypianie nocy.
W czasach naszych babć używano krople kozłka , melisy lub herbatę " Dobry wieczór  - i to z sukcesem, ponieważ  zawarte substancje uspakajają nerwy i pozwalają szybko zapomnieć troski dnia codziennego.  Do nich dochodzi  chmiel , dziurawiec i passiflora . Wiedziałaby babcia wtedy, to by dołączyła do nich aminokwas tryptofan  jako środek nasenny. I tak  " zastąpiła"  jego często szklanka ciepłego mleka z miodem , jeśli nie było  problemów z płucami...

Kilka dobrych rad dla  zasypiania i przespania nocy:

  • Jasno niebieski kolor  w sypialni  odpręża i ma działanie nasenne.
  • Cicha muzyka i ciepła kąpiel  przed pójściem spać są bardzo skuteczne ( ale nie prysznic!) i
  • Czasami wystarczy jeśli ktoś ma dobrą książkę, która poprowadzi go na inne myśli ( kryminał, albo roman są wspaniałe!)