wtorek, 14 kwietnia 2015

każdy mówi o błonniku - co to jest i co on może!

W zasadzie nikt nie chce nosić za dużo balastu - i szczególnie nie w formie nadmiaru kilogramów  i tłuszczu. W przeciwieństwie jest błonnik bardzo  cenionym. Nie tylko dlatego, że pomaga naszemu trawieniu , ale również pomaga zgubić nadmiar balastu...

Błonnik pokarmowy jest w zasadzie niestrawny i zawarty w produktach pełnoziarnistych , owocach, warzywach, orzechach i roślinach strączkowych. To są cząstki  żywności, które wędróją przez przewód pokarmowy  - ale nie mogą zostać strawione.  Ogólnie dzieli się błonnik na  rozpuszczalny i nierozpuszczalny w wodzie. Do pierwszej grupy należą Agar - Agar ( środek żelujący zawarty w morskich glonach ), Guar (mąka guarowa),hemiceluloza ( głównie w produktach pełnoziarnistych) i inulina ( Topinambur, cebula,cykoria...) - te substancją wiążą wodę w jelitach, pęcznieją  i podnoszą objętość stolca.  To pobudza jelita do intensywniejszej pracy i zapobiega, w najlepszym przypadku, zaburzeniom trawienia.  Poza tym nasyca pokarm bogaty w błonnik, lepiej, ponieważ przebywa dłużej  w żołądku. No i nie ma prawie wcale kalorii...

Druga grupa - nierozpuszczalna w wodzie - do niej należy: lignina ( ze zdrewniałych roślin , ale również truskawek czy porzeczek), pektyna ( głównie w jabłkach, winogronach i gruszkach) i celuloza... Ten błonnik  ma również działanie regulujące stolec, pozytywnie wpływa na florę bakteryjną jelita i pomaga zapobiegać ponownemu zasiedlaniu się niepożądanych bakterii. To tyle odnośnie teorii... -

Z drugiej strony: wiele osób skarży się na wzdęcia i nadmiar gazów podczas spożywania pokarmów bogatych w błonnik. Powodem są bakterie, produkujące gazy , które bardzo długo potrzebują , aby rozpuścić błonnik. 

Jak  to często bywa - prawda leży po środku - odżywianie z produktami fast food, białą mąką, białym ryżem , cukrem i mięsem - tzn. bez błonnika prowadzi napewno  do zaparcia z trudnościami trawienia.
Jadanie produktów pełnoziarnistych i surowych warzyw wieczorem i w nadmiarze nie ma pozytywnego wpływu na trawienie - zawarte w nich ziarnka i celuloza mogą nas prześladować w nocy  i możliwe jest poranne obudzenie z balonem gazu zamiast brzucha.

Kto chce jadać więcej błonnika  - z owoców, warzyw, ziaren, nasion , orzechów i roślin strączkowych  -powinien to najlepiej robić  z powolnym przyzwyczajaniem. I przy tym dużo pić ( błonnik łączy wodę) i w stosunkowo krótkim czasie możesz być pewnym pozytywnej strony: Smacznego i na zdrowie!