piątek, 13 lutego 2009

Uciekaj od zimna!

Kto w ciepłych porach roku regularnie biega lub chodzi , nie musi robić przerwy zimą . Ale konieczne jest przestrzeganie paru reguł.

Prawdą jest, że istnieje parę o wiele przyjemniejszych możliwości rozgrzania się , albo wspólnie. Ale następne jest już bieganie. To potwierdzi każdy, kto biegał w zaśnieżonym lesie . Podstawą jest jednak odpowiednie przygotowanie.

Rozgrzej się. Parę reguł jest obowiązujących przy uprawianiu sportu na świeżym powietrzu  zimą. Ale może to już znasz, bo jesteś narciarzem? Przynajmniej teoretycznie, bo w praktyce używa ich bardzo niewielu. One obowiązują także przy bieganiu i chodzeniu. Zimą dłużej aniżeli lazem, konieczna jest rozgrzewka. Dla mięśni jest istotne, aby były ciepłe, bo wtedy zmniejsza się ryzyko obrażenia. Odwrotnie - skraca się zimą faza chłodzenia, która jest dłuższa latem. Przynajmniej rozciąganie powinno być wykonane na świeżym powietrzu , ale nie w przepoconej odzieży. 

Jeśli mowa o ubraniu.. Kto biega zimą , nie musi się bardzo grubo ubierać. Odzież musi być funkcjonalna. Odpowiednia podkoszulka pod koszulką z długimi rękawami  ( odzież termiczna) i odpowiednie spodnie transportują pot na zewnątrz. Skóra pozostaje suchą. Przy wietrze i/lub deszczu pomaga kurtka  ( z odblaskami!) przeciw efektowi chłodzenia wiatrem. ( ochłodzona wiatrem temperatura  jest odczuwana jeszcze chłodniej, aniżeli jest istotnie  - i kto marznie chętnie?).

Uwaga, niebezpieczeństwo .Całkiem bezpieczne nie jest bieganie zimą. Szczególnie przy zmroku  - który nagle może pojawić się po południu . Dlatego konieczne są odblaski - dają dodatkowe zabezpieczenie, jeśli biegasz na brzegach dróg jezdnych. Jeśli staje się podłoże śliskie i rozmoknięte - poprzez mokry śnieg - muszą mieć buty wyśmienity profil . Górna podeszwa musi być wodoodporna ( najlepiej Goretex) i przepuszczająca powietrze  - to jest konieczne!

Jak już biegniesz - to biegniesz . Nie wszystkie plany treningowe są możliwe do przeprowadzenia zimą . To jest zależne od warunków klmatycznych. Jeśli nie można biegać na zewnątrz, pozostaje bieganie na bieżni w studio gimnastycznym. Bo reguła: kto odpoczywa, rdzewieje , jest nadal aktualna!