niedziela, 13 kwietnia 2014

(Wielkanocne) jajeczka są lepsze aniżpeli ich reputacja!

Jajka należą od tysięcy lat do tradycji wielkanocnej - one są symbolem nowego życia. Obok tortów i ciast wzrasta  wielokrotnie spożycie jajek, szczególnie  tych kolorowych w ciągu krótkiego czasu. Podobno każdy spożywa 7 (!) jajek w ciągu tych dni świątecznych - i one są o woiele zdrowsze, aniżeli ich reputacja!

Jajka są bogate w odżywki i witaminy . Ponadto zawierają cynk, białko, żelazo , selen, Omega - 3 kwasy tłuszczowe i lecytynę ( bardzo istotna cegiełka każdej komórki, także nerwowej). Również kwas foliowy jest zawarty w jajku - dlatego w odżywianiu wegetariańskim są jajka istotnym uzupełnieniem pokarmu.

Konkretnie, powiedziawszy , ma każde jajko średniej wielkości  ( 60 - 70 g) około 85 - 96 kcal ( szczególnie żółtko). Obok 74% wody zawiera jajko do 11 g tłuszczu i 8 -13 g białka. Podkreślić trzeba, że białko posiada najwyższą wartość biologiczną , jaką może składnik pokarmowy posiadać. Inaczej powiedziane :  ludzki organizm  może wyprodukować ze 100 g białka jaja kurzego , 100g własnego białka.

Zawarty w żółdku tłuszcz, posiada bardzo korzystny wzorzec kwasów tłuszczowych. Dwie trzecie  zawartych tłuszczy  to pojedyńczo lub wielokrotnie nasycone kwasy tłuszczowe. Ich zawartość jest bardzo zależna od dostarczanego kurom pokarmu.

Jajka są bogate w witaminy (A, B2, B12, D, K i kwas foliowy) - tym samym należy jajko do najważniejszego źródła wit.D i istotnych aminokwasów.

Ale co jest z tym problematycznym cholesterolem,  który  jest odpowiedzialny za złą reputację jajka? - Bez wątpienia należy jajko do najbardziej bogatych w cholesterol odżywek naszego pokarmu. Konkretnie mówimy o 200 - 300 mg cholesterolu na jedno jajko.

Kto jest zdrowy i  nie ma za wysokiej wartości cholesterolu może sobie bez problemu pozwolić zjeść parę jajek na Wielkanoc. Według badań Austryjackiej Agentury Zdrowotnej  i Bezpieczeństwa Żywności (AGES)  , jest każdy organizm w stanie sobie poradzić z taką jednorazową wysoką dawką cholesterolu. Ale także osoby z podwyższonym poziomem mogą sobie pozwolić na spożycie jednego lub dwóch jajek więcej w okresie Wielkanocy.

Pytania dookołoa jajka wielkanocnego:

• Dlaczego  u niektórych jajek schodzi skorupka łatwiej i szybciej, a u innych nie?  - Odpowiedź: starsze jajka dają się łatwiej obrać ze skorupki , ponieważ między skorupką a czepcem znajduje się wiącej powietrza.

• jCzy jest konieczne pozostawić jajka gotowane na twardo w zimnej wodzie? Odpowiedź: nie, to obniża ich trwałość.

• Jak długo  można przechować jajka wielkanocne? Odpowiedź: po czasie gotowania 9 -10 minut , trzymają się jajka przechowywane w lodówce i nie oblane zimną wodą aż do 4 tygodni!

• Czy jest niezdrowym jadać jajko z zielonym brzegiem żółdka? Odpowiedź: nie, to jajko można zjeść, nawet w przypadku gdy żółdko po długim gotowanie jest nie tylko zielone,ale również suche.

• Skąd wiemy, że jajko jest zepsute? Odpowiedź: po prostu powąchać, po zapachu od razu do poznania!