Wskazówki dotyczące przesilenia wiosennego

poniedziałek, 11 lutego 2019

Wskazówki dotyczące przesilenia wiosennego

To paradoks. Na wiosnę wszystko znowu ożywa i właśnie w tym czasie czujemy się wyjątkowo zmęczeni. Przesilenie wiosenne przejmuje władzę.

Przyczyny

Okres przejściowy między zimą a wiosną powoduje, że wiele osób dostosowuje się do zmieniającego się klimatu. Temperatura naszego ciała jest niższa zimą niż latem. Jeśli na zewnątrz robi się cieplej, organizm potrzebuje odpowiedniej ilości czasu, aby się przystosować. Podczas tego procesu naczynia krwionośne rozszerzają się, powodując spadek ciśnienia krwi. Wynik: zmęczenie i otępienie. W przypadku silnie wahających się temperatur zjawisko to może również występować kilka razy z rzędu.

Ponadto stężenie melatoniny (= hormonu snu) jest bardzo wysokie po długiej zimie. Z drugiej strony, magazyny hormonu aktywności serotoniny są puste.

Kto jest szczególnie dotknięty?

Są ludzie, którzy są bardziej wrażliwi na przesilenie wiosenne, średnio, dotyczy to, około jednej trzeciej ludzi. Szczególnie narażeni są ludzie o niskim ciśnieniu krwi, kobiety, nastolatki i osoby wrażliwe na warunki atmosferyczne.

Wskazówki, jak radzić sobie ze zmęczeniem wiosną

Adaptacja nadal wymaga naszego ciała, ale możemy je wesprzeć kilkoma prostymi rzeczami:

sport

Wysiłek fizyczny jest dobry na ciśnienie krwi. Wiosną powinieneś wykorzystać każdą okazję do ruchu. Zamiast tramwaju możesz chodzić lub jeździć na rowerze.

jedz świadomie

Zdrowa, bogata w owoce i warzywa dieta, zapewnia naszemu mózgowi optymalne składniki odżywcze. Ponadto ananas, jabłka, banany i winogrona zawierają śladowe ilości serotoniny. To też pomaga.

zimne prysznice

Nawet jeśli nienawidzisz zimnej wody: zmieniaj tęperaturę natrysku podczas prysznica raz po raz - poprawia to krążenie i pomaga przywrócić równowagę hormonalną. Prysznic najlepiej zakończyć zimną wodą.

światło

Wydostań się z czterech ścian. Jeśli na wiosnę spędzimy jak najwięcej czasu na świeżym powietrzu, produkcja serotoniny zostanie wzmocniona. Rezultat: więcej energii. Im więcej światła słonecznego otrzymamy, tym lepiej, ponieważ stężenie melatoniny również się zmniejszy.

świeże powietrze

Zapewnij sobie tak dużo świeżego powietrza jak to możliwe. Często chodź na zewnątrz i często wietrz mieszkanie. Świeże powietrze pobudza mózg i eliminuje zmęczenie.

drzemka

Jeśli masz taką możliwość, prześpij się po obiedzie. To daje nową siłę. Ważne: drzemka nie może być dłuższa niż 30 minut, w przeciwnym razie organizm ponownie wytworzy melatoninę, a Ty będziesz jeszcze bardziej zmęczony.