poniedziałek, 08 czerwca 2009

Zioła w kuchni

Dokładnie wtedy, kiedy podnoszą się temperatury , szukamy w kuchni lekkich potraw. Świeże zioła, warzywa , sałata i owoce są latem dostępne bardzo świeże i są wspaniałym towarzyszem  w upalnych dniach.

Zioła. Na wielu rynkach są proponowane latem zioła łąk. Mieszanka bazylii, pokrzywy , mniszka lekarskiego , rzeżuchy , krwawnika , babki i troszeczkę czosnku  oraz oleju oliwnego, lekko zarumienione dają  wspaniały dodatek do makaronu . Po wierzchu jeszcze ser parmezan i snakowity i zdrowy  posiłek letni jest gotowy. 

Rzeżucha. U nas znana jako rzeżucha ogrodowa. Jest bardzo prosta w uprawianiu . Jeden tydzień po wysianiu już jest gotowa do spożycia . Rzeżucha nadaje się, dzięki jej  ostremu smakowi , jako dodatek do sałatek i smarowideł na chleb. Ona jest bogata w wit. C , żelazo, kwas foliowy i wapń.

Bazylia. Liście są bogate w węglowodany, białka, witamię C i witaminę A i  kwas uralowy. Ona ma działanie przeciwbakteryjne , uspakajające , oczyszczające jelita , uwalniające skurcze , łagodzące bóle i pomocne przy  zaburzeniach funkcji trawiennych i  wzdęciach 

Pesto. Ono jest tradycyjnie produkowane z  bazylii, orzeszków piniowych ,prmezanu i oleju oliwnego. Ale ta receptura może być zmieniana zależnie od smaku . Z czerwoną i zieloną pietruszką , serem kozy i olejem oliwnym  jest bardzo smacznym dodatkiem do makaronu , potraw grylowanych  czy ryb. Pstrąg  faszerowany z pesto  jest smakowitą odmianą  letniego jadłospisu. 

Sałatki. Również pzygotowanie sałatek można pozostawić własnej fantazji. Sałata zielona, kawałeczki owoców mango , pomidory czereśniowe i grubo tarty parmezan. Pyszności!

Koktajle. Jogurt, mleko i świeże owoce dodane do miksera  dają pyszne przekąski. Bogate w witaminę C i wapń można spróbować w różnych kreacjach.