Czy tłuszcz w codziennej diecie jest naprawdę szkodliwy?

środa, 07 września 2016

Czy tłuszcz w codziennej diecie jest naprawdę szkodliwy?

W ostatnich latach pojawiły się różne opinie na temat tłuszczów. Wiele osób kojarzy tłuszcze jedynie z ich złą opinią i stara się je całkowicie wyeliminować z diety, a na rynku pojawia się coraz więcej beztłuszczowych produktów. Czy tłuszcze są tak naprawdę szkodliwe?

Powoli wizerunek dotyczący spożywania tłuszczów się zmienia, ponieważ coraz więcej badań pokazuje, że tłuszcze są nieodłączną częścią zdrowego stylu żywienia. Wiele diet preferuje również zdrowe, wysokotłuszczowe odżywianie. Mimo to już od dziesięcioleci słyszymy o szkodliwości tłuszczu. Jak zatem znaleźć prawdę wśród tylu faktów i mitów?

Tłuszcz tłuszczowi nierówny

Po pierwsze należy wspomnieć, że istnieją setki kwasów tłuszczowych. Dlatego należy odróżnić tłuszcze dobre od złych.

Dlaczego organizm potrzebuje tłuszczów?

  • są ważnym składnikiem odżywczym
  • są nosicielem smaku i powodują uczucie sytości
  • dostarczają energii
  • chronią organy
  • są częścią w każdej komórce organizmu
  • są ważne do regulacji ciepła organizmu
  • są substancjami nośnymi dla witamin A, D i K

Dlaczego boimy się spożywania tłuszczów?

Zasadniczo nie ma żadnych podstaw. Są one potrzebne do życia, ale należy uważać jaki rodzaj tłuszczów spożywamy. We współczesnym świecie zachodnim większość osób spożywa zbyt często tzw. złe tłuszcze. Jak odróżnić dobre tłuszcze od złych?
Koniecznie przeczytaj, które tłuszcze należy jeść, a które omijać.

Tłuszcze można podzielić na kilka grup w zależności od ich struktur.

Nasycone kwasy tłuszczowe zajedziemy w produktach pochodzenia zwierzęcego: w produktach mlecznych, mięsie oraz także w oleju kokosowym. Nowe badania wskazują, że nasycone kwasy tłuszczowe mają ważne funkcje w organizmie. Tłuszcz mlekowy tak jak kwas masłowy ma przeciwbakteryjne działanie oraz odgrywa prawdopodobnie rolę w zapobieganiu chorobom nowotworowym. Inne kwasy z tej kategorii regulują hormony lub uczestniczą w komunikacji międzykomórkowej i w funkcji immunologicznej.

Tłuszcze nasycone mogą w dużej ilości zwiększyć poziom cholesterolu LDL. Dlatego z tłuszczów nasyconych powinno pochodzić nie więcej niż 10% całkowitej energii.

Jednonienasycone kwasy tłuszczowe: Najlepszym ich źródłem jest oliwa z oliwek oraz olej rzepakowy. W połączeniu z warzywami i produktami pełnoziarnistymi nadają się nawet do odchudzania. Jednonienasycone kwasy tłuszczowe to "dobre" tłuszcze. Mają pozytywny wpływ na stężenie lipidów we krwi.

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe: Te kwasy tłuszczowe kontrolują wiele ważnych funkcji w organizmie, takich jak ciśnienie krwi i krzepnięcie krwi.

Bardzo ważne są kwasy tłuszczowe omega-3 (znajdziemy je głównie w rybach) i kwasy tłuszczowe omega-6 (w oleju słonecznikowym), które określa się mianem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Tych kwasów organizm nie jest w stanie sam produkować, dlatego należy je spożywać wraz z posiłkiem. Należy pamiętać, aby odpowiednio dopasować proporcję. Dzisiaj spożywamy za mało kwasów tłuszczowych omega-3, a za dużo omega-6.

Tłuszcze trans (właściwa nazwa to izomery trans kwasów tłuszczowych) powstają podczas chemicznego utwardzania olejów roślinnych. Wszyscy eksperci zgodnie twierdzą, że te kwasy są niezdrowe i nie mają żadnych pozytywnych właściwości. Powinniśmy spożywać ich bardzo małe ilości, ponieważ:

  • zwiększają cholesterol
  • są złe dla poziomu cukru we krwi
  • wspierają stany zapalne w organizmie

Wniosek:

Można stwierdzić, że tłuszcze są ważne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu i dla zdrowia. W połączeniu z warzywami, sałatkami i produktami pełnoziarnistymi są integralną częścią zdrowej diety.

Przy spożywaniu tłuszczów należy zwracać uwagę na odpowiedni stosunek spożycia. Należy unikać spożywania tłuszczów trans.