czwartek, 24 września 2009

Jesień jest porą wędrówek - przeżyj naturę podczas wędrówek , działających jak balsam na Twoją duszę

Czy nie cieszyliśmy się już kiedyś tym wspaniałym uczuciem  , jak docieramy na szczyt góry?  Nawet jeśli jesteś zmęczonym, rozpiera Ciebie uczucie  szczęścia i otaczasz spojrzeniem to niesamowite przeżycie - widok z góry do doliny . To jest moment , który można stale przeżywać i który daje nam stale na nowo  siły w zgiełku życia Wanderncodziennego.

Wędrowanie jest kompensacją w naszym hektycznym życiu codziennym, braku zrównoważenia i za mało ruchu . To jest rodzaj sportu , jaki może uprawiać każdy - młody jak i starszy, wysportowany jak i  mniej sportowy . Ważny jest tylko wybór dróg wędrówek  - odpowiednich dla własnych możliwości. Poza tym odkrywa coraz więcej ludzi pozytywne , socjalne zalety  i wpływ wędrówki na nasz stan zdrowotny.

Regularne wędrówki  wspierają system krążenia , poprawiają zdolność przepływu krwi  i wzmacniają nasz oddech. Związany z wędrówką ruch pobudza perystaltykę jelit , podnosi gęstość kości , wzmacnia system immunologiczny i zdolności koncentracji  i uwagi.  Lepsze ukrwienie muskulatury , szczególnie czerwonych i białych włókien  jest wyższe jak i  zdolności gromadzenia tlenu  i węglowodanów.

 Na wędrówkę trzeba być bardzo dobrze przygotowanym. Najpierw trzeba wybierać  trasę wędrówki  , a następnie zebrać wszelkie informacje o niej.  Długość trasy, wspinaczki i wysokość do pokonania  jak i stopień trudności  powinny być odpowiednie  do Twojej kondycji. 
Wyjaśnij wcześniej, gdzie znajdują się schroniska dające możliwości noclegu.
Dla turystów, obowiązuje zasada o poinformowaniu się przed rozpoczęciem wspinaczki o prognozach pogody i to  na miejscu wędrówki.

Aby uniknąć obrażeń, upewnij się, że posiadasz dpowiedni sprzęt. Najważniejsze są odpowiednie buty , które muszą być wygodne i wytrzymałe, z odpowiednią chwytliwą podeszwą. Jako ochrona kostek  musi być but wytrzymałym na zewnątrz i mieć wysoką i sztywną cholewkę.  Buty muszą być wodoodporne i oddychające.

Skarpety górskie powinny być w stanie wchłonąć wilgoć, ponieważ na wilgotnych stopach mięknieje  warstwa rogowa  i łatwo dochodzi do powstawania pęcherzy.  Przed wędrówką jest konieczne użycie kremu ochronnego z wysoką zawartością tlenku cynku . On pomaga utrzymać stopy suchymi . Natłuszczający  łój jelenia uelastycznia skórę.

Przy ubraniu wędrownym koniecznie trzeba zwrócić uwagę na materiał z jakiego jest ono wykonane. Ono musi być  przepuszczające powietrze  i oddychające, ale również musi chronić, ponieważ w górach może się zmienić bardzo szybko pogoda.  Deszcz, upały czy wiatr należą  do tych zmian.

Osoby z problemami kolan powinny używać kijki wędrowne . One są bardzo pomocne przy wspinaczce  i odciążają nadmiernie nadwyrężone kolana.

Wielkość plecaka musi być dopasowana do długości  trasy. Plecak z  pojemnością 30 - 40 litrów jest idealnym dla dziennych wypadów. Konieczne jest zwrócenie uwagi na równomierne rozprzestrzenienie  ładunku.  W plecaku powinna znaleźć miejsce apteczka, ochrona przed słońcem i ewentualnie przez owadami .

Ostatnim, ale nie najmniej ważnym jest,  zapewnienie  prowiantu.  Klasyczny prowiant z kiełbasą i boczkiem jest lepiej zastąpić  pełnowartościowymi pokarmami , które podnoszą energię , pomagają w odnowie komórek i mają działanie regulacyjne.

Do picia  nadaje się najlepiej woda pitna lub mineralna , albo niesłodzona herbata. Na każdą godzinę wędrówki  konieczne jest conajmniej 1/2 litra płynu .

Jesień to idealny czas na wędrówki. Jeśli nadal nie jesteś ich  zwolennikiem , to po prostu wypróbuj je. Zobaczysz sam: wędrówka jest jak balsam dla duszy!