czwartek, 18 kwietnia 2013

Trening mózgu - w jak dobrej formie są Twoje szare komórki?

Wystarczy kilka minut dziennie, aby  utrzymać mózg sprawnym i być umysłowo we wspaniałej formie. Także długotrwałe  jazdy samochodem lub czas oczekiwania  można celowo  przetrwać: tutaj parę przydsatnych ćwiczeń...

Przeliterowanie:  w zależności od trudności myślisz o krótkich lub bardziej skomplikowanych słowach  i je przeliterujesz  jak najszybciej - najpierw od przodu do tyłu , następnie od tyłu do przodu . Koncentracja jest niesamowicie trenowana. Od razu zauważysz, że po paru razach wszystko jest łatwiejsze....

Zrozumienie, powtórka i liczenie:   słyszysz  audycję w radiu podawaną nie za głośno , słuchasz bardzo uważnie  i próbujesz powtórzyć jej  zawartość. To jest ćwiczenie , bardzo mocno wspierające krótką pamięć  - im dłuższa audycja tym bardziej można probować  policzyć pojedyńcze słowa  lub literki w audycji - np. wszystkie "i" . Trudniejszym jest , jeśli wyszukasz dwa lub trzy takie słowa.

Dzisiaj nie mówię "kiedy"! -   obojętnie jakie słowo  wyszukasz , wynikiem jest zawsze koncentracja na wszystko  , co jest powiedziane. Przez cały dzień. To daje zupełnie inną jakość  "czuwania" i pozwala mózgowi, wszystko co jest mówione, zapamiętać. W tym dniu napewno nie powiesz bardzo łatwo  coś takiego..

Zakupy bez listy zakupów:   najpierw zapamiętasz ilość  produktów do kupienia  np: 21. Następnie musisz sobie wyobrazić, jak znajdziesz i pobierzesz z regałów w supermarklecie te produkty , stajesz w kolejce w części obsługiwanej ...I w końcu  używasz w kolejności Twoje palce rąk i nóg ( przy liczbie 21, także nos): papryka to prawy kciuk, czosnek to palec wskazujący  itd.. Dla pewności można przed pójściem do kasy wyciągnąć z kieszeni listę zakupów , aby niczego nie zapomnieć - ale po pewnym czasie i to nie będzie potrzebne!

Nowe  albo wyuczyć się na pamięć:  to nie tylko poszerza horyzont.  To pomaga w powstawaniu nowych synaps  - to są połączenia między komórkami nerwowymi  w mózgu - i podnosi wydajność mózgu. To może być nowy język , którego nie używasz tak często, japońska gra suzdoku  albo ballada Szillera. Pozytywnym jest: wszystko inne też zapamiętasz łatwiej.

Koordynacja, koncentracja i równowaga:  stań na jednej nodze i wyciągnij daleko przed siebie ręce  - to ma tak samo sens jak balansowanie  ołówka na środkowym palcu : to też jest dobre dla mózgu.

Gra palców ...  człowiek patrzy na swoje  ręce i zaczyna  na lewej rące zginać palec wskazujący, środkowy i  serdeczny do środka dłoni . Na ręce prawej zgina kciuk, palec serdeczny i mały  - i zmiana! To można ćwiczyć z zamkniętymi oczami  i/lub  bardzo szybko .. w ten sposów trenujesz koordynację i koncentrację.

Bądź kreatywnym!:   ćwiczenia  dla trenowania mięśni mózgu , znajdziesz wszędzie - ich ilość jest niesamowita . Ale nic nie przeszkadza w wynalezieniu nowych  - to podnosi wydajność mózgu!