Jak w naturalny sposób wzmocnić swój układ odpornościowy

czwartek, 05 listopada 2020

Jak w naturalny sposób wzmocnić swój układ odpornościowy

Mikroorganizmy i drobnoustroje, od bakterii po grzyby i wirusy, są wrogami, z którymi nasz układ odpornościowy walczy każdego dnia, w każdej minucie, w każdej sekundzie. Nasze ciało jest zawsze narażone na działanie tych organizmów - przez powietrze, którym oddychamy, przez żywność lub przez małe, niewidoczne pęknięcia w skórze. Nasz układ odpornościowy dba o to, by te zarazki na nie zaszkodziły.

Zwykle działa to dobrze, w końcu układ odpornościowy może dużo wytrzymać i ma kilka ścian ochronnych. Jeśli pierwsza ściana, która składa się ze skóry, błon śluzowych i rzęsek, zostanie pokonana, nadal istnieją fagocyty lub komórki zabójcze, które zajmują się atakującymi patogenami. Jeśli to również zawodzi, limfocyty są wysyłane do walki.

Niestety może się zdarzyć, że nasz układ odpornościowy nie jest w najlepszej formie. Jeśli jest osłabiony, nie może powstrzymać patogenów, co powoduje, że rozwijają się choroby, infekcje itp. Nasz układ odpornościowy jest wrażliwy, zwłaszcza jesienią, kiedy znowu robi się chłodniej. Dlatego powinniśmy upewnić się, że go wspieramy i wzmacniamy naszą obronę. W bardzo prosty sposób możemy mu pomóc.

Wystarczający i zdrowy sen

Kiedy śpimy, nasz organizm gromadzi i produkuje nowe komórki zabójcze limfocyty T i B. Ponadto podczas snu fagocyty są bardziej aktywne. Z drugiej strony, jeśli śpimy za mało, zmniejsza się ilość przeciwciał i więcej jest uwalnianych hormonów stresu. Im wyższy poziom kortyzolu, tym bardziej wpływa on na fagocyty. Dlatego niezwykle ważne jest, abyś wysypiał się zarówno pod względem ilości snu, jak i jakości snu - ponieważ tylko dobry jakościowo sen to dobry sen.

Odpowiednie odżywianie

To, co jemy, odgrywa niezwykle ważną rolę w tym, jak jesteśmy zdrowi - a zatem jak silna jest nasza odporność. 70% komórek obronnych organizmu znajduje się w jelitach. Dlatego poprzez właściwe odżywianie możesz wesprzeć florę jelitową. Pomogą ci w tym:

  • serwatka
  • jogurt
  • kefir
  • kapusta kiszona
  • i błonnik.

Cynk jest również dobry dla układu odpornościowego. Zwłaszcza jeśli jesteś wegetarianinem lub weganinem, powinieneś upewnić się, że spożywasz wystarczającą ilość cynku. Oczywiście ogólnie zdrowe odżywianie z dużą ilością warzyw i owoców jest dobre, ponieważ zapewni to podaż witamin.

Należy uważać na diety, które są często bardzo jednostronne, dlatego szybko może się zdarzyć, że układ odpornościowy zostanie osłabiony.

Wystarczający relaks i odpoczynek

Stres fizyczny i psychiczny mają negatywny wpływ na nasz układ odpornościowy. Nawet drobne stresujące sytuacje zwiększają poziom kortyzolu, a tym samym osłabiają układ odpornościowy. Jednak nasze ciała stosunkowo dobrze radzą sobie z krótkotrwałym stresem. Staje się to szczególnie problematyczne, jeśli cierpisz na chroniczny stres. Wtedy układ odpornościowy jest wprowadzany w stan ciągłej gotowości, co z czasem objawia się coraz słabszym układem odpornościowym. Stres, taki jak smutek czy samotność, również wpływa na układ odpornościowy.

Upewnij się, że masz wystarczająco dużo relaksu. Techniki głębokiego relaksu mogą być bardzo pomocne, niezależnie od tego, czy wybierzesz trening autogenny czy progresywne rozluźnienie mięśni. Joga lub tai chi również mogą pomóc, ale możesz także po prostu regularnie czytać dobre książki.

Aktywność sportowa

Lekki trening wytrzymałościowy to idealny sport wzmacniający naturalną obronę. Ale nie przesadzaj, bo intensywna aktywność fizyczna także osłabia układ odpornościowy. Trzydzieści minut aktywności fizycznej dziennie jest idealne, aby naprawdę wzmocnić układ odpornościowy.

Jak widzisz, wzmacnianie układu odpornościowego to nie fizyka jądrowa. Pomoże Ci to przetrwać zimę i będziesz lepiej chroniony przed grypą.