ADHS w szkole - jak udaje się początek roku szkolnego dla nadpobudliwych dzieci

Ogólnie szacuje się, że około 2 - 6% dzieci cierpi na ADHS. ADHS to zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi. Charakterystyczne cechy to nadmierny niepokój, zaburzenia uwagi i nadmierna impulsywność. Te objawy występują już w wieku małych dzieci , przy czym chłopcy są częściej dotknięci aniżeli dziwewczynki.

W dzisiejszych badaniach uważają naukowcy, że powodem ADHS jest zaburzenie przekazywania sygnałów w mózgu. Substancje przekaźnikowe - dopamina i noradrenalina są ważne dla uwagi , motywacji i napędu.Te substancje przekaźnikowe przekazują informacje w mózgu , u cierpiących na ADHS,tylko w ograniczonym zakresie . W ten sposób docierają informacje bez filtrowania do mózgu. Dzieci są bardzo trudne do zmotywowania i koncentracji , porównania nowych informacji z doświadczeniami jest bardzo trudne , jak i planowanie i szacowanie działania.

Tym samym można sobie wyobrazić , że dzień szkolny takiego dziecka jest szczególnym wyzwaniem dla dziecka, rodziców i nauczycieli. ADHS można zauważyć w dniu szkolnym w następujący sposób:

  • Dzieci z ADHD biorą bardzo ograniczenie udział w lekcji , wyróżniają się zaburzeniem przebiegu lekcji i przyciągają niesamowicie uwagę nauczyciela.
  • Często nie wiedzą, jak mają rozwiązać postawione im zadanie i dlatego nawet tego nie próbują.
  • One robią wiele błędów, ponieważ zbyt impulsywnie i szybko działają
  • One trudno rozróżniają ważne i nieważne i dlatego nie osiągają celów w postawionych zadaniach.
  • One muszą natychmiast podzielić się własnymi myślami i dlatego często przeszkadzają podczas lekcji.
  • One są stale w ruchu i cząsto są bardzo niezdarne.
  • One używają ich motoryczne siły bardzo nierównoważnie , jak i głos, wrażenia i zaangażowanie.
  • One są bardzo impulsywne i łatwo wybuchowe , wrażliwe i zamknięte w sobie , bez orientacji odległości i potrzebujące uczucia.

Lekcje są bardzo trudne i wymagają niesamowitego doświadczenia pedagogicznego , aby zachować możliwości rozwoju dziecka z ADHS: Jeśli rodzice i nauczyciele przestrzegają pewne reguły , możliwy jest bardzo udany początek roku szkolnego.

Dzieci z ADHS powinny siedzieć w szkole blisko nauczyciela . Przy wyborze miejsca konieczne jest zwrócenie uwagi na bodźce wizualne i akustyczne. Materiał roku szkolnego powinien już być przygotowany w pierwszym dniu szkolnym. Te dzieci potrzebują dokładny przegląd przebiegu lekcji.

Dzieci z ADHS bardzo szybko się męczą i dlatego powinny mieć możliwość brania udziału w przebiegu lekcji na jej początku, bo wtedy jest ich koncentracja najwyższa. Mały przerwy z ruchem powinny być zaplanowane w przebiegu lekcji. W przerwach i podczas wychowania fizycznegoi trzeba tym dzieciom umożliwić pełne uczestnictwo w ćwiczeniach i najwyższej ruchliwości.

Od nauczycieli jest wymagana niesamowita cierpliwość. Polecenia wykonania zadania trzeba powtarzać wielokrotnie. Nowe informacje muszą być przekazane dzieciom w bardzo prostej, wielkrotonie powtórzonej formie. Dzieciom bardzo pomaga, jeśli otrzymują dyktando w formie z przerwami w tekście, jeśli tylko muszą poprawić fałszywie napisane słowa i jeśli przy liczeniu mogą sobie notować częściowe rezultaty. Daj temu dziecku, jako nauczycel, możliwość czasu i pomocy przy jego odpowiedziach i pozostań zawsze w kontakcie wzrokowym i ciala z ty,m dzieckiem.
Dla dzieci z ADHS jest reakcja na wykonane zadania bardzo ważna. Chwal to dziecko od razu , jeśli zachowuje się prawidłowo lub jeśli wykonało zadanie bardzo dobrze. Tym dziewciom pomaga szczególnie jeśli czują, że nauczyciel jest z nich bardzo zadowolony. Daj dziecku do zrozumienia, że jako nauczyciel rozumiesz jego kłopoty i jego wspierasz w ich pokonaniu. I może istnieje w klasie zakres , który może to dziecko jako " ekspert" pokonać.

Rodzice planują wspólnie z dzieckiem w domu przebieg dnia i całego tygodnia. Dzieci z ADHS potrzebują czyste struktury i uzyskują uczucie bezpieczeństwa dzięki stałym rytuałom. Zadania domowe powinny być wykonane zawsze o tej samej porze , w spokojnym i znanym pokoju . Ponieważ te dzieci potrzebują dłuższy czas do koncentracji i nie pozostają długo skoncentrowane najlepiej jest wykonać zadania w małych odstępach i z krótkimi przerwami. Wielu dzieciom pomaga zaczynanie zadań prostych , następnie trochę trudniejstych i ponownie powrócić do prostych.

Spróbuj kontaktować się z Twoim dzieckiem spokojnie, z miłością i daj jemu uczucie motywacji , nawet jeśli nie wszystko przebiega doskonale. Chwal Twoje dziecko tak często jak tylko możliwe , aby jemu przekazać gotowość pomocy i daj jemu zadania do wykonania , w których jesteś pewnym że może je wykonać. To podnosi niesamowicie uczucie pewności siebie.

Ważne jest, aby rodzice i nauczyciele się zgadzali odnośnie zachowania w stosunku do dziecka z ADHS, bo tylko w ten sposób można osiągnąć długotrwale zmianę ich zachowania.